Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Summering av LOVE Stockholm 2010

Nationaldagsparad Foto: Tobias Dahlen/ Photo Passion

LOVE Stockholm 2010 avslutades den 19 juni i strålande solsken och fullt med människor på gator och torg. Nästan 2 miljoner människor har rört sig på evenemangsområdena under de 14 dagar evenemanget pågick.

Den 6-19 juni erbjöds ett gediget och brett program med hundratals programpunkter för alla åldersgrupper, med olika smakinriktningar för såväl stockholmare som för turister. Besökarantalet gick upp vid solsken, och ner med sämre väder.

Avslutningsfesten på Strömparterren och Gustav Adolfs torg var välbesökt och ca 40 000 människor passerade området. Ca 15 000-20 000 dansade fram på småtimmarna. I Kungsträdgården samlades 5000 för att se den direktsända avslutningskonserten. Barn- och familjeområdet i Galärparken har besökts av tusentals förskolebarn och familjer. I ytterstaden har artister som Charlotte Perelli, Mats Paulsson och hiphop battles dragit storpublik. Kärlekscoacherna på Slussens Lustgård hade ständig kö och våra konserter har varit välbesökta. Många njöt av Skeppsholmens skärgårdskrogar och marknadsstånd.

Eftersom evenemanget var öppet och hade fri entré går det inte att beräkna en exakt publiksiffra. Men i paviljonger, vid konserter och på vissa spelplatser har besöken räknats och uppskattningsvis har LOVE Stockholm 2010 besökts av ca 1,4 miljoner människor fram till den 18 juni. På den kungliga bröllopsdagen den 19 juni befann sig 500 000 människor i Stockholms innerstad, enligt Polisen. Många av dem besökte även evenemangsplatserna.

Här är ett axplock av publiksiffrorna:

Konserterna hade i snitt ca 5000 i publiken. Störst publik hade Salem Al Fakir på torsdagen den 17 juni med ca 10 000 personer i publiken.

Barnområdet i Galärparken på Djurgården hade i snitt 2000 besökare per dag, förutom sista dagen som besöktes av totalt 8000 människor. Totalt under evenemanget besökte ca 34 000 människor området.

Slussens Lustgård hade ca 17 000 besökare totalt under hela evenemanget (6-18 juni, Lustgården stängde en dag tidigare än övriga evenemanget).

Ikeas Haga Slott tog emot så många besökare som var möjligt, 37 000 stycken, vilket var maxkapacitet. Uppskattningsvis 52 000 besökte deras designpaviljong.

Arlanda Love Airport på Skeppsbron, hade mer än 100 000 besökare under evenemanget.

LOVE Stockholms infocenter på Skeppsbron hade i snitt 2500 besökare per dag, förutom första och sista dagen då antalet besökare uppskattades till 4000 personer, totalt ca 38 000 under hela evenemanget, samt i snitt 600 besökare i infodisken i Gallerian, totalt ca 10 200 (infodisken hade öppet 3-19 juni).

Strömparterren:Klubb hade i snitt ca 700 besökare per kväll, som flest ca 2000 besökare och totalt under evenemanget ca 10 000. Dagtid hade Strömparterren ca 2000 besökare per dag, totalt ca 28 000 besökare under hela evenemanget. Sista kvällen kom 3000 besökare till klubben.

Korta fakta

– 14 dagar innan start började evenemangsplatserna att etableras. Vissa delar av evenemanget började etableras redan i mitten på april.

– Evenemanget har varit ovanligt lugnt, inga incidenter kopplade till evenemanget rapporterades.

– Evenemanget har haft ca 50 samarbetspartners.

–  Fler än 100 artister och DJ’s har stått på våra scener.

– Ca 2000 personer har arbetat direkt med evenemanget; byggarbetare, florister, scenografer, säkerhetspersonal, producenter, värdar, m.fl.

– Ca 500 unika programpunkter

– Ca 10 000 halvliters flaskor med Stockholms kranvatten delades ut under evenemanget.

Om LOVE Stockholm 2010
LOVE Stockholm 2010 anordnades i samband med Kronprinsessan Victoria och Prins Daniels bröllop. Syftet var att passa på att visa upp vår stad då världens blickar vändes mot Stockholm och att ordna en fest för stockholmare och besökare. Mellan den 6 och 19 juni arrangerades evenemang på följande platser i Stockholm;

Skeppsbron, Strömparterren, Kungsträdgården, Skeppsholmen, Galärparken på Djurgården, Norrmalmstorg, Gustav Adolfs torg, Skärholmen, Järvafältet, Kista Centrum, Farsta och Vällingby. Utöver dessa platser marknadsförde evenemanget även institutioner, museer och andra organisationer som bjöd på program i temat kärlek under evenemangsperioden.

Källa: Kulturförvaltningen Stockholms stad

Sedan kan man ju ha synpunkter på det smala utbudet av mat och dryck. Förutom Smaka på Stockholm i början av festligheterna så att uppenbarligen Sodexo monopol på restaurantverksamheten, och de är inte direkt berömda för sin goda mat. Och den enda öl som fanns att köpa i restauranttälten var Pripps Blå. Om man ville ha någonting annat fick man gå till någon av de ordinarie pubarna.