Idag onsdag samlades 829 entusiastiska utställare på Formex mässan som är en bransch- inköpsmässa för nordisk inredning på Stockholmsmässan i Älvsjö. Om du vill veta mer om vårens trender är denna mässa ett måste i din fullbokade kalender. Ditt besök är något du inte kommer att ångra då det finns något för alla smaker och stilar.
Formex mässan erbjuder en salig blandning av utställare och inkluderade allt ifrån inredning, parfymer, textiler, konsthantverk, presentartiklar, men också delikatesser som choklad och te i matmässan.
Det har blivit viktigare att kunna handla finare presentartiklar som choklad, kakor och teer ifrån specialiserade butiker och efterfrågan är stor hos svenska folket då vi har blivit mer kräsna och vill kunna köpa med oss något finare och av bättre kvalité när vi ska gå bort på besök, sades det på pressfrukosten innan mässan slog upp portarna. Köksartiklar och mat får nämligen plats överallt och alla är i behov av något.
Den svenska inredningen har blivit inspirerad av indiska influenser och färgerna går i turkos, rosa och orange. En mer vanlig syn i svenska kök kommer bli starkare färger som exempelvis gröna köksmaskiner. Även om starka färger kommer in mer i våra hushåll så är pigga, fräscha och mjuka pasteller fortfarande aktuellt och vackert.
VD för svensk form, Ewa Kumlin, berättar att Sverige är bra på att ta upp nya trender runt om i världen och visa upp dem för oss i Sverige, men att det också är viktigt att anstränga oss för att marknadsföra våra svenska produkter. I Japan är kärleken stark för svenska produkter, det är dock viktigt att lyfta fram det som är unikt och speciellt och det måste vi bli bättre på att lyfta fram, berättade Eva vidare.
På mässan valdes det ut två vinnare av de olika bidragen som har med inredning att göra, dagen till ära hade två olika vinnare. Den ena vinnaren var utvald av publiken, så kallad publikens val samt juryns val.
Publikens val vart servetterna Åkerlappen, designad av det äkta paret Jacob och Hanna Bruce, och juryns val vart termosen designad av Gustav Hallén som är industridesigner, termosen vart hans första samarbete med Sagaform och ett väldigt lyckat sådant! Vi gratulerar de båda vinnarna.
En trend som har blivit tydligare nu är att fler har upptäckt hur kul det är att sy själv och att kunna gå tillbaka till att använda hållbara produkterna. Nordic essence är en av vårens trender och handlar bland annat mycket om hållbart material i våra hem, det framkom också att vårens trender kommer att förändra våra hem med inredningsdetaljen som överraskande nog är färgat glas i våra badrum.