Mässäsongen har tagit fart och i nästa vecka drar det igång på riktigt med Stockholm Furniture & Light Fair. I mars väntar sedan södra respektive västra Sveriges största nyhetsvisningar av möbler och inredning – Vårmässan 2014.
Vårmässorna i Malmö och Göteborg har utvecklats till att bli södra och västra Sveriges största nyhetsvisningar av möbler och inredning för offentlig miljö. Torsdagen den 20 mars intar över 50 varumärken Luftkastellet i Malmö och måndagen därpå den 24 mars är det dags för 100 varumärken att flytta in på Världskulturmuseet i Göteborg. Totalt 2 500 inbjudna gäster får under dagarna ta del av seminarier, pop up-shops och en mångfald av ledande varumärken från såväl svenska som internationella inredningsproducenter. Soffor, textilier, konferensstolar, armaturer och accessoarer blandas upp med moderna arbetsplatser, ljudabsorbenter, elevbänkar, omsorgsfåtöljer och arbetsstolar.
– Inredning har gått från att uppfattas som något ytligt och därmed oviktigt till att vara en viktig del av organisationer och företags varumärke, strategi och personalidé. Allt fler vet idag att en inspirerande, trivsam och fungerande arbetsplats ökar medarbetarnas produktivitet, bygger lojalitet och minskar frånvaron. Dagens teknik ger oss möjligheter att arbeta var och när vi vill. Vi måste locka medarbetarna till arbetsplatsen så att vi-känsla kan skapas och utbyte ske face-to-face. För att lyckas med det krävs helt nya insatser, förklarar Mille Milehem, vice vd på Input interiör som arrangerar Vårmässorna.
– Att gränserna mellan hemmet och det offentliga suddas ut är konstaterat sedan länge men det är kanske först nu vi ser det åt båda hållen. Contract-soffan har tagit sig in i vardagsrummet och numera platsar även de ombonade detaljerna i det offentliga rummet. Det är ett tydligt tecken på att vårt offentliga och privata liv flyter samman allt mer.
Källa: Input