I dessa dagar av pågår är en mycket populär utbildnings mässan i Göteborg, samt veckorna efter denna utbildning rättvist att andra större städer. Redan nästa vecka till Stockholm innehavare njuta av mäsan: Kunskap och framtid och forväntande är stor med ny rekord av antal publik. Och publiken är någon som går sista året på gymnasiet.
Målsättningen är att visa upp alla de möjligheter som finns till eftergymnasial utbildning samt kopplingen mellan utbildning och arbetsliv. Kunskap & Framtid vänder sig till alla från gymnasieåldern och uppåt. På Kunskap & Framtid, som återkommer på Svenska Mässan varje år i november, får du svar på frågor om jobb, arbetsmarknad, studier, studieekonomi, studera som vuxen, utlandsstudier och karriärplanering. Utställare är bl.a. högskolor/universitet, folkhögskolor, vuxenutbildningar, privata utbildningsanordnare, kvalificerad yrkesutbildning, utländska skolor, förmedlare av utländska utbildningar. arbetsgivare, branschorganisationer, myndigheter och förbund.
Mässan var välbesökt på torsdag, och det kommer att finnas ytterligare fler elever från gymnasiet på lørdagen. Alla var tillsynen av högskolor och universitet, och fokus var tydligt påverkats av initiativ av sin institution. Exempel tog Göteborgs universitet och Chalmers stora rummet och man kunde se tydligt värt de var. Mens andra var lika uppenbart att distribuera deras kateloger om vad de erbjuder för studier och deras prioriteringar. Det var tydligt att du vet vad du vill locka elever i termer av att kunna välja sin institution förstahandsval, med frukt, pennar och andra leksaker.
Och även om vi är i november så det är nu man ska välja sin rätt yrke för framtiden. Även om det fanns utställningar för alla, så att du tydligt kan se att du kämpar för att få att de var bästa studenterna och de flesta studenter att deras institution, detta på grundval av det estetiska kring sina utställningar och deras perspektiv som används i att de var olika färgerna.
Medan andra universitet Luleå tekniska universitet hade andra metoder för att få eleverna att deras utställare monter med isskulptur där rök kom ut. Eleverna kan också gå att välja att vara i seminarier som behandlar olika ämnen från olika universitet och andra butiker handel, och om att välja rätt utbildning agerade också flera seminarier. Allt går runt ställa frågor till de olika utställarna från universitet, högskolor , militär, försvar och andra intressenter.
Nytt för i år på ”mässan Kunskap & Framtid” var kreativt torget, en helt separat avdelning med kreativa och välutbildade människor. Kreativa torget var ungefär vad man kunde göra med henne, och vad som kan sticka eller göra keramik. Samtidigt också så du kunde se vad det skulle vara som att försöka kreativa ämnen. Coacher från alla kanter på universitet och högskola var skickliga på att förmedla sina kunskaper och även från utländska universitet som också var där.
Källa: Mässan Kunskap & Framtid 2013