63 % av europeisk affärsverksamhet är fast i medeltiden digitalt sett avslöjar ny undersökning från Ricoh. Många CIO saknar rätt förutsättningar för att genomföra digitala förändringarna som krävs för uppnå framtida positiva tillväxtpotentialer.
Företagsledare i Europa är ännu inte redo för den digitala eran, hela 63 % av de tillfrågade säger att de är långt ifrån redo för en digital förändring enligt undersökningen Ricoh beställt. Undersökningen avslöjar även att medan majoriteten av företagsledarna (83 %) tror att deras CIO har förutsättningar att driva den digitala förändringen har han eller hon inte de verktyg som krävs för att förändra tillväxtkritiska processer.
Uppgiften att optimera affärskritiska processer rankas av företagsledare världen över som den åtgärd som har störst positiv effekt på tillväxten. Trots detta anser sig CIO:er för närvarande vara de som är minst förmögna att genomföra de åtgärder som krävs, endast 9 % anser sig ha förutsättningar att driva förändringar på detta område. Forskningen visar att det finns möjligheter för CIO:er att ta ett steg framåt och bidra till att forma den digitala strategin och företagets tillväxtprocess förutsatt att företaget ger honom eller henne de nödvändiga förutsättningarna.
De tre mest framgångsrika egenskaperna en CIO kan ha är enligt företagsledare att de ska ha 1) en bakgrund inom marknad, 2) teknisk kompetens och 3) expertis inom affärskritisk processoptimering. Men få av de tillfrågade ansåg att deras CIO hade verktygen att driva igenom en framgångsrik digital strategiförändring för t ex kundengagemang (13 %) eller leveranskedjor (14 %). I dagsläget leds de flesta digitala förändringsprojekt av en CTO (Chief Technology Officer) eller en CIO (43 procent), eller av vd:n (30 procent). Och om man ser till CIO:er specifikt leder de bara i 21 procent av företagen. Färre än hälften av de tillfrågade ledarna sa att de hade en CIO i styrelsen (46 procent).
– Undersökningen visar att majoriteten av företagen fortfarande är kvar i medeltiden, digitalt sett, och att de inte är redo att driva igenom en digitalisering. Under en tid när många fler teknikdrivna förändringar förväntas behöver företag snabbt kunna anpassa sig till nya krav och ekonomiska villkor för att kunna behålla sina konkurrensfördelar. För att möta de krav en förändring som denna kräver borde inte IT-ledningen längre försummas i en bisittande roll, istället måste CIO:er utrustas med fler möjligheter att påverka företagsmodeller, kundsamverkan och de anställdas produktivitet, säger Ian Winham, CIO och CFO på Ricoh Europe PLC.
– Genom att analysera aktuella affärskritiska processer – den absolut högst rankade åtgärden för att påverka tillväxt – kan CIO:er kombinera teknisk kompetens och affärsdriv för att granska, förändra och effektivisera traditionella arbetssätt för att på så sätt vinna kostnadsbesparingar och många andra fördelar. Affärsverksamheten gynnas av modernare, produktivare och allt effektivare arbetssätt där de anställda kan dra nytta av bättre kunskaps- och informationsdelning för att snabbare kunna tillgodose kundernas behov. Med dessa grundläggande förändringar på plats kan CIO:er sedan fokusera på kärnverksamheten och leda organisationen vidare i den digitala utvecklingen, fortsätter Ian Winham.