Cirka 15 procent av alla EU-mopeder går över 60 km/tim – trots att de inte är trimmade. Mer än hälften går i över 50 km/tim. Det visar en ny undersökning från NTF. Högsta Domstolen har fastställt att det inte är brottsligt att köra för fort på en otrimmad moped.
– Efter tio år med EU-mopeden finns fortfarande den här luckan i lagstiftningen. Det är anmärkningsvärt och ett allvarligt hot mot trafiksäkerheten. NTF uppmanar Transportstyrelsen att snarast se till att luckan täpps igen, säger NTF:s vd Jan Sandberg.
Antalet mopedolyckor, framförallt bland ungdomar, har ökat kraftigt sedan EU-moppen tilläts. De höga hastigheterna påverkar naturligtvis olyckans konsekvenser, Tidigare har man trott att trimningen är den främsta orsaken till de för höga hastigheterna men nu visar alltså NTF:s enkätundersökning bland 2000 skolungdomar i 15 län att även icketrimmade mopeder går för fort. Och där står polisen maktlös.
Skälet är att EU-mopedens maxhastighet på 45 km/tim är en ”konstruktiv” hastighetsgräns. Det betyder att om den går fortare utan att den manipulerats är det i lagens mening att betrakta som ”slitage.”
HD fastställde detta i en dom 2005, där en mopedist stod åtalad för att ha kört 58 km/tim på en 70-sträcka. Han kunde inte ställas till ansvar för brott mot vägens hastighetsgräns och heller inte fällas på grund av att ”slitaget” förändrat fordonets hastighetskapacitet. ”Konstruktiv” hastighetsgräns kan inte jämföras med hastighetsgränsen för t ex en lastbil med släp, som under inga omständigheter får köra fortare än 80 km/tim.
– Transportstyrelsen bör snarast se till att EU-mopeden i sig själv får en hastighetsgräns på 45 km i timmen. Först då får polisen ett acceptabelt verktyg i sin hastighetsövervakning, säger Jan Sandberg.
I NTF:s undersökning uppgav också nära 40 procent av ungdomarna att de hade trimmade mopeder som gick i över 80 km i timmen.
Få studier och bristande underlag gör det svårt att analysera hur de höga hastigheterna påverkar olyckorna. Kunskapen om hastighetens betydelse i andra sammanhang gör ändå att det på goda grunder kan antas att vi skulle spara fyra-fem liv om året och undvika ett 100-tal allvarliga skador om alla mopeder höll rätt hastighet.
– NTF kräver nu att Transportstyrelsen snarast täpper till hålet i lagstiftningen. Vi avser också att, genom vårt internationella nätverk, driva på en utveckling mot betydligt stramare certifieringsprocess inom EU. Målet är att minimera möjligheten till högre hastigheter på grund av ”slitage”. Vi ska vidare se över hur vi, genom våra länsförbund, kan erbjuda föräldrarna möjlighet att mäta ungdomarnas mopeders verkliga hastigheter, säger Jan Sandberg.
Källa: NTF