Dagspressens annonsintäkter på nätet uppgick till över en miljard under 2012. Morgontidningarnas annonsintäkter uppgick till 500 Mkr. Både landsortpress och storstadpress ökade. Morgontidningarna på nätet ökade med över 6 procent under 2012. Dessutom ökade kvällstidningarnas annonsintäkter på nätet kraftigt och uppgick till minst en halv miljard.
Landsortstidningssajterna ökade med nästan 10 procent och storstadsmorgontidningarnas sajter med nästan 4 procent. Morgontidningarna i storstad står fortfarande för merparten av morgontidningarnas nätannonsintäkter. Annonsintäkterna för storstadssajterna uppgick till 294 Mkr och landsortssajterna till 206 Mkr.
Det visar TU Internetbarometer som görs i samarbete med IRM. Statistiken bygger på ett 60-tal morgontidningssajter samt kvällstidningarnas sajter.
– Årets ökning innebär att morgontidningssajternas annonsintäkter på nätet nu är uppe i en halv miljard. Och tar vi med kvällspressens annonsintäkter talar vi om minst ytterligare en halv miljard för nättidningarna, säger Fredrik Rogberg, analyschef på TU.
Källa: TIDNINGSUTGIVARNA.