Försäljningen från julhandeln 2009 nådde rekordhöga resultat och överträffade alla förväntningar.
– En fantastisk gåva som alla Ikeas kunder bidragit till. Även i de svåraste stunder betonar barn hur viktigt de tycker att det är att de får gå i skolan och tack vare årets mjukdjurskampanj kan vi erbjuda miljontals fler barn en skola de har rätt till, säger Elisabeth Dahlin generalsekreterare Rädda Barnen Sverige.
Två personer från det bäst säljande IKEA-varuhuset, som i år blev Linköping, kommer att få följa med på en fältresa i vår för att med egna ögon se hur pengarna från mjukdjurskampanjen förändrar livet för barn.
243 miljoner sedan 2003
Bakom mjukdjurskampanjen står IKEA Social Initiative, som arbetar med företagets satsningar på barns rättigheter. Sedan mjukdjurskampanjen startades 2003 har IKEA Social Initiative skänkt sammanlagt 243 miljoner kronor, vilket har bidragit till att 8 miljoner barn i över 30 länder har fått utbildning.
De pengar som Rädda Barnen nu får från mjukdjursförsäljningen kommer att gå till fyra skolprojekt i Albanien, Bangladesh, Ryssland och Vietnam och kommer att bidra till att miljontals barn får möjlighet att gå i skolan.
Satsning på handikappade barn
I Albanien kommer Rädda Barnen till exempel att satsa på de mest utsatta barnen, i de flesta fall handikappade barn, som ofta är helt uteslutna från utbildning samt löper stor risk att utsättas för trafficking. Genom att utbilda lärare och specialister till att involvera barnen, och genom att få lärare att respektera handikappade barn, är målsättningen att 2 000 barn ska få tillgång till skolgång. Målet är också att utbilda 4 500 lärare varav 170 specifikt i trafficking och kunskap om hur man förebygger hiv/aids. Sammanlagt ska 85 000 barn i Albanien bli involverade i aktiviteter som möjliggör en bättre skola.