Google Sverige kan nu tydligt se att sökandet på ord relaterade till resor har börjat ökat markant efter askmolnsproblemen.
Man kunde se en stor ökning på ord som gällde flygtrafiken och olika flygplatser under perioden då askmolnet påverkade som mest. Nu har framförallt sökningar som tyder på att konsumenter vill boka resor tagit rejäl fart igen. Vi är nu uppe på samma nivåer som före askmolnet, säger Jeanna Rutherhill, försäljningschef för resebranschen på Google Sverige.
Sökningarna på ”sista minuten resor” hade sin lägsta punkt den 22 april, mitt under askkaoset, för att sedan vända uppåt redan den 30 april med en ökning på 75 procent i jämförelse med 22 april och sedan 6 maj ser man en markant ökning av sökandet på ”sista minuten resor”.
Sökningar på ”billiga flyg” har från och med 6 maj till och med 9 maj ökat med 40 procent och kurvan fortsätter att stiga.
Jeanna Rutherhill säger: ”Det är tydligt att oavsett om resenärer är ute efter att boka resor eller om de vill ha information om flygtrafikläget så vänder de sig till Google för mer information”.
Källa: Google