Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Nya super-Volvon kan rädda ditt liv

Foto: På väg

Nu har Nilsson Special Vehicles avtäckt sin nya super-ambulans, byggd på ett chassi av Volvo V70.

Räddningsfordonet erbjuder bland annat Haldex fyrhjulsdrift, modern design och funktionalitet i världsklass.

Nilsson Special Vehicles i Laholm är dominerande när det gäller personbilsambulanser – med sitt nya fordon stärker de sin position ytterligare. Nilssons nya ambulans är byggd på ett chassi av Volvo V70 D5 AWD. Bilen har bland annat en dieselmotor med partikelfilter och kan fås med Haldex fyrhjulsdrift. Till detta kommer en helt modern design och funktionalitet i världsklass.

– Vi har lyckats med att ta fram en ambulans som motsvarar – och i vissa fall, överträffar förväntningar och krav ifrån ambulanssjukvården. Till exempel kan vi erbjuda en fyrhjulsdriven bil med en ökad lastkapacitet, tack vare den nya tekniken, säger Per Dahlström, VD på Nilsson Special Vehicles.

Modern teknik

Den nya Nilsson ambulansen byggs med den senaste tekniken – kolfiber och sandwichkonstruktion. Det finns flera fördelar med att bygga i kolfibermaterial: Konstruktionen väger 100 kilo mindre än sin föregångare, en halvering av vikten. Istället för som tidigare då man byggde en sjukhytt av flera komponenter (tak, sidor, golv etc.) så får man nu hela hytten i ett stycke som man sedan kan sätta på chassit i ett moment.

Den valda tekniken med en betydligt lättare sjukhytt påverkar bränsleförbrukningen och därmed den totala driftsekonomin positivt.

Kan fås med flexi-fuel

Ambulansen kan fås med Volvos bensinmotor, alternativt flexi-fuel med 231 hästkrafter och vridmoment på 340Nm. Dieselalternativet ger 205 hästkrafter med ett vridmoment på 420Nm. Dieselversionen kan fås med fyrhjulsdrift så väl som framhjulsdrift.

Den nya ambulansen har ett formspråk som i grunden bygger vidare på Volvos skandinaviska prägel. Exteriört är fordonet modernare i jämförelse med föregående modell – inte minst bestyckningen av ljus och lampor visar att man tänkt till såväl design som funktionsmässigt.

En för ambulanssjukvården mycket viktig funktion är synbarheten för övriga trafikanter i en utryckningssituation. Av den anledningen har larmbågen placerats på taket på bilen. Bilen är utrustad med den senaste teknologin när det gäller belysning – exempelvis finns ”blåljus” i såväl backspeglar som i ambulansens främre registreringplåtshållare.

En känsla av trygghet

Fordonets prestanda i form av hästkrafter, accelerationsförmåga och väghållning är bland de bästa, vilket är av stor betydelse i kritiska situationer. Att färdas i en personbilsambulans ger patient och anhöriga en känsla av trygghet.

Bilen upplevs som mycket stabil i alla typer av väglag och någon risk för att köra fast i snö är eliminerat genom att välja en bil med fyrhjulsdrift. Dessutom är det i jämförelse med andra utryckningsfordon tyst i sjukhytten.

Ur förarens perspektiv finns alla viktiga funktioner inom räckhåll utan att behöva flytta händerna från ratten. Volvos säten är i världsklass och erbjuder en hög komfort. Bilen är dessutom mycket funktionell för övrig personal.

Inga förändringar

– Ett tydligt budskap ifrån våra kunder var att det inte skulle göras några dramatiska förändringar i sjukhytten” säger Hans-Allan Martinsson försäljningschef hos Nilsson Special Vehicles.

Redan i tidigare modeller är utrymmet optimalt med en vårdarstol varifrån man som sjukvårdare har allt inom räckhåll i sittande position – en stor fördel inte minst ur säkerhetssynpunkt. Dessutom så är säkerhetsbältet integrerat i stolen vilket är en klar förbättring. Hela insidan av sjukvårdhytten och dess funktioner gör ett intryck av att allt sitter där det ska.

Nilssons mål för 2010 är att sälja och leverera minst 45 bilar till Sverige och Norge. För kommande år så ska denna volym överträffas – dels genom att ta marknadsandelar på befintliga marknader, men även genom att göra inbrytningar i nya länder där Nilssons inte tidigare varit verksam.

Källa:Volvo/på väg

Om företaget

Nilsson Special Vehicles har över 50 års erfarenhet av att förlänga bilar för att anpassas till olika behov. Bilfabriken i Laholm har sedan 1945 byggt om bilar. Idag handlar det om ambulanser, limousiner, begravningsbilar, akutläkar- och ledningsbilar. Samtliga är i dag baserade på Volvo.