I samband med att KappAhls marknadsledande kollektion för större storlekar, XLNT, fyller 15 år anordnade modekedjan en modelltävling för kvinnor med storlek 44 och uppåt. Nu presenterar modekedjan vinnarna som kommer att stå modell för XLNT under året som kommer.– Tävlingens mottagande har varit över förväntan och i dagarna har vi fotat de första bilderna – både vinnarna och bilderna är fantastiska! berättar Monika Kostovska, ateljechef och modepressansvarig på KappAhl.
För att uppmärksamma att XLNT funnits i 15 år lanserade KappAhl tävlingen XLNT Model Search i samarbete med ledande modetidningar i Sverige, Norge, Finland och Polen.
– Vi är stolta över vår kollektion och med tävlingen vill vi hylla kvinnan mitt i livet, som trivs med sin kropp och sina kurvor. Här fyller XLNT ett stort behov, säger KappAhls Sortiments- och Designdirektör Carina Ladow.
Tävlingsdeltagandet blev långt över förväntan, XLNT Model Search attraherade ett stort antal besökare, över en halv miljon nyfikna besökte tävlingssajten och drygt 300 000 röstade på de flera tusen kvinnor som anmälde sig till tävlingen. En vinnare i vardera Sverige, Norge, Finland och Polen har röstats fram i en kombination av folkets röst i och av en jury.
I dagarna genomfördes en första fotosession med de fyra vinnarna – Terese Engqvist (Sverige), Hanna Enger (Norge), Blanka Tiainen (Finland) och Anna Jonik (Polen) – som kommer att stå modell för KappAhls XLNT-kollektioner under hela det kommande året.
– En del av KappAhls sortiment har alltid varit och kommer även framöver att vara dedikerat större storlekar, avrundar Carina Ladow.
Mer om vinnarna:
Sverige: Terese Engqvist. Storlek: 44/46. Arbetar som gymnasie- respektive högstadielärare och undervisar i svenska.
Norge: Hanna Enger. Storlek: 44. Studerar och arbetar i butik.
Finland: Blanka Tiainen. Storlek: 44/46. Barnmorska, men nu föräldraledig.
Polen: Anna Jonik. Storlek:44/46. Studerande.
Mer om XLNT
Redan när KappAhl grundades för snart 60 år sedan hade större storlekar sin givna plats i sortimentet. Grundaren, Per-Olof Ahls, affärsidé var då, som nu, att hans kläder skulle ge kvinnor i alla storlekar möjlighet att gå välklädda till ett överkomligt pris.
XLNT är sedan 1997 KappAhls kollektion för stora storlekar, designad och med egen dedikerad yta i butik, allt efter kundernas önskemål. Sedan starten har XLNT successivt ökat och står nu för en betydande andel av KappAhls damsortiment. De senaste fem åren har XLNT dubblat i försäljning. KappAhl har en dominerande marknadsandel för stora storlekar bland de stora modekedjorna om 12% (Gfk Fashion Scope 2011).
Källa: KappAhl.