Lagom till sommaren rullar tre nya sorters polismotorcyklar ut på vägarna. De nya modellerna är framtagna för att fylla fler funktioner än den traditionella trafikövervakningen.
Idag använder polisen sina motorcyklar på flera sätt, än som tidigare bara till hastighetsövervakning. Till exempel används de som ett snabbt transportmedel vid utryckning och i ordningspolisverksamhet.
För att bredda användningsområdet har Rikspolisstyrelsen, RPS, i samarbete med flera erfarna mc-poliser, tagit fram tre nya motorcykelmodeller.
Terräng och innerstad
Den första är anpassad för trafikövervakning på landets stora vägar och för poliseskorter. Den andra är en mindre, smidigare modell, som passar bra för poliser som behöver ta sig fram snabbt i innerstadstrafik. Den tredje är en motorcykel som kan köras såväl i terräng, som på stora vägar och i städer. Alla tre är av märket BMW, eftersom företaget vann upphandlingen.
– Motorcyklarna har bra prestanda, många inställningsmöjligheter och hög trafiksäkerhet. Vi har tänkt mycket på polisernas arbetsmiljö – de är utsatta trafikanter i en krävande polisverksamhet, säger Per Rickander som arbetar med polisfordon på RPS.
Ny utrustning
Alla polismotorcyklar är sedan lång tid tillbaka utrustande med ABS-bromsar. I år införs också anti-spinn, en ny funktion som gör att hjulen inte tappar fästet och minskar risken för sladd.
De nya polismotorcyklarna får också en ny typ av blåljus, med lysdioder som syns bättre och drar mindre ström.
Varje polismyndighet köper in så många nya motorcyklar som de behöver. I år har polisen beställt cirka 30 motorcyklar. Det är nästan dubbelt så många som förra året. Den populäraste modellen är den nya landsvägsmotorcykeln, en K1300 GT.
Polisen i Örebro är först ut på vägarna med de nya fordonen i mitten av maj.
Källa: Polisen