Under maj och juni tar 110 000 gymnasieelever studentexamen i Sverige. En högtid som innebär en ökad omsättning på drygt 1,7 miljarder kronor för handeln.
Blommor, presenter, kläder och studentmössor – mycket ska inhandlas i samband med en studentexamen. Högtiden har en stor påverkan på handeln och årets 110 000 gymnasiestudenter beräknas ge drygt 1,7 miljarder kronor i ökad omsättning. Detta är en ökning med 14 procent sedan 2009 års mätning. Ökningen beror främst på att antalet studenter är fler i år.
Detta framkommer i rapporten ”Sjung om studentens lyckliga dar”, där 640 gymnasieelever från hela landet svarat på frågor om hur de firar sin studentexamen. Rapporten kartlägger konsumtionen kring studenthögtiden i Sverige och presenteras för andra året i rad av Svensk Handel.
– Vi ser inga stora förändringar från förra året, studenthögtiden är fortfarande traditionsbunden. Årets studenter är lite kaxigare och räknar med dyrare presenter än tidigare år men annars är det mesta sig likt, säger Linda Hedström på Svensk Handel.
När det kommer till studentpresenter är det liksom förra året pengar, resor och saker till det egna hemmet som ligger högst upp på önskelistan. Även i frågan, vad studenterna vill ha runt halsen ute på skolgården, håller favoriterna i sig. Blommor, champagne och leksaker ligger i topp.
Miljötrenden syns också i studenthandeln, då många studenter funderar på att köpa en ekologisk studentmössa.
Källa: svensk handel