Går kylskåpsdörren sönder, spishällen slutar att fungera eller sömmen går sönder på skorna, så har
du rätt att reklamera skadan i tre år efter du har köpt varan. Endast en av sju personer känner till
detta visar en undersökning av Konsumentföreningen Stockholm.
Konsumentföreningen Stockholm ställde genom telefoninterjvuer följande fråga till drygt 1000
personer i Sverige:
”Du har en spishäll där en platta inte längre fungerar. Hällen är två och ett halvt år gammal och har
utsatts för normalt slitage. Tror du att du kan reklamera den?”
• Endast 14 procent svarade att rätt. Att ja, det går att reklamera en produkt upptill tre år efter
inköp.
• 28 procent svarade att det beror på om man har garantitiden kvar
• 18 procent svarade att hällen är för gammal
• 16 procent att man kan använda sig av sin hemförsäkring och
• 24 procent svarade att de inte vet.
Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från
början. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det man själv som köpare som måste
kunna bevisa att det var fel på varan från början. Har inte varan utsatts för oaktsamhet eller för
onormalt slitage är den behäftad med ett ursprungligt fel, då gäller den treåriga reklamationsrätten
och felet ska åtgärdas.
– Det är allvarligt att så få känner till att man har rätt att reklamera en vara i tre år efter köpet.
Många näringsidkare hänvisar till att garantitiden gått ut och till hemförsäkringen. Men
det är fel. Då får man betala självrisk och får åldersavdrag på ersättning säger Louise
Ungerth, chef Konsument & Miljö, Konsumentföreningen Stockholm. Garanti är ett frivilligt
åtagande från företagets sida och har inget med reklamationsrätten att göra.
– En spishäll som har gått sönder eller en sko av god kvalitet där sömmen spricker ska man
absolut reklamera säger Louise Ungerth och uppmanar alla att stå på sig. De flesta produkter
som hanteras varsamt ska hålla längre än tre år menar Louise Ungerth,
Konsumentföreningen Stockholm som tillägger att det är viktigt att man reklamerar så snart
som möjligt efter det man upptäckt felet.
Telefoninterjvuerna gjordes 16 februari – 7 mars av Skandinavisk Opinion AB till ett slumpvis urval ur
befolkningsregistret på drygt 1000 personer.
Källa: Konsumentföreningen Stockholm