Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

NTF kräver handsfree

NTF som länge har varit tveksamma till ett förbud mot mobiltelefoni och bilkörning tog vid sin kongress i Östersund den 17:e april beslut om att kräva handsfree vid framförande av fordon.

Tveksamheten har bottnat i motstridiga forskningsresultat och brist på forskning kring skillnader mellan handsfree och handhållen mobiltelefon. Några alldeles färska amerikanska studier, bland annat ett antal stora naturalistiska studier som fångat riktiga olyckor på video har dock förändrat läget. Studierna visar på avgörande skillnader för trafiksäkerheten beroende på om du har ögonen på vägen eller om mobiltelefonen kräver att du tar ögonen från vägen.

NTF:s kongress formulerade sig på följande sätt;
”Sverige ska införa förbud mot all användning av mobiltelefon under körning med undantag för samtal med hjälp av handsfreeutrustning.”

NTF har tagit ställning i frågan men Trafikutskottet visar fortsatt försiktighet i sina uttalanden. Vid trafikutskottets senaste möte enades, både den borgerliga alliansen och den rödgröna oppositionen, om att ge regeringen uppdraget att granska den aktuella forskningen om mobiltelefoni och trafiksäkerhet.

Trafikutskottet menade bland annat;
”Mobiltelefonens speciella ställning vid bilkörning måste tas på allvar. Och regeringen bör återkomma senaste 2012 med förslag till reglering av mobiltelefonanvändandet vid bilkörning”.

Senast under 2012 ska man alltså återkomma till riksdagen med förslag på vilka åtgärder som krävs eller redovisa de åtgärder som man har vidtagit. Utskottet vill inte själv ta ställning i frågan om vanliga samtal, SMS, GPS eller annat tekniskt användande som riskerar att framkalla vårdslöst beteende i trafiken. Dock menar utskottet att formuleringen att ”mobiltelefonen har en speciell ställning” bör ses som extra viktig.

Det är första gången som riksdagen specifikt uppmärksammar sambandet mellan trafiksäkerhet och användandet av mobiltelefon vid bilkörning. Men enligt infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd innebär trafikutskottets skrivningar inte automatiskt att det blir ett förbud mot SMS i bilen eller ens krav på handsfree.

– Trafikutskottets förslag innebär att ett beslut skjuts upp, säger Nils Petter Gregersen, trafiksäkerhetschef på NTF. Vi menar att forskningen som redan finns pekar på att det finns allvarliga trafiksäkerhetsproblem vid mobiltelefonanvändning i bil. Osäkerheten som senare tids forskning har visat gäller framförallt vilken typ av användning som är farlig och för vilka förargrupper. Vi menar att det finns tillräcklig kunskap för att gå vidare med ett förbud mot handhållen telefon redan nu.

Modern informationsteknik finns redan i många bilar och är på bred front på väg in i kommande modeller. Rätt integrerad kan tekniken vara ett stöd för föraren i framförandet av fordonet och verka för en ökad trafiksäkerhet. En eventuell kommande lagstiftning inom detta område bör beakta förarens behov till kommunikation och nyttigt informationsutbyte med omvärlden.

-Det finns en stor potential i system som informerar om gällande hastigheter menar Nils Petter Gregersen. Det gäller t.ex. funktioner som varnar för korta avstånd till framförvarande fordon, köbildningar, halka eller olyckor. För att inte motverka en teknikutveckling som gynnar trafiksäkerheten måste mobila lösningar integreras och samverka med fordonet och följa riktlinjer för säker utformning.

Källa: NTF.