Många kommuner klarar inte av att ge överskuldsatta hjälp inom rimlig tid. Av de 284 kommuner som har budget- och skuldrådgivning är det bara 173 som lever upp till Konsumentverkets krav om högst en månads väntetid.
Väntetiden för att få träffa en budget- och skuldrådgivare varierar kraftigt mellan kommunerna. Det rör sig om allt från ingen kötid alls till 40 veckor. Det konstaterar Konsumentverket i en färsk rapport.
Konsumentverket, som har till uppgift att ge stöd och vägledning till den kommunala budget- och skuldrådgivningen, anser att hjälp ska ges så snart det bara är möjligt. Maximalt en månads väntetid bör vara en riktlinje för vad som är acceptabelt.
Visserligen är det en positiv trend att väntetiderna har kortats jämfört med tidigare års mätningar, men fortfarande tvingas överskuldsatta i ett flertal kommuner vänta alldeles för länge på hjälp.
Budget- och skuldrådgivare arbetar dels förebyggande med utbildnings- och informationsinsatser, dels för att hjälpa personer att finna lösningar på sina ekonomiska problem. De kan jobba för frivilliga lösningar mellan parterna och om en skuldsanering enligt skuldsaneringslagen är aktuell kan de lämna värdefull hjälp och rådgivning vid ansökan och sedan stöttning under hela processen. Av alla skuldsaneringsansökningar under förra året fick 75 procent hjälp av budget- och skuldrådgivningen. Människor som riskerar att få elen avstängd och familjer med småbarn får ofta förtur.
Enligt skuldsaneringslagen har varje svensk rätt att kräva denna hjälp. Men trots lagkravet saknar sex kommuner budget- och skuldrådgivning.
Kontaktuppgifter till alla budget- och skuldrådgivare går att hitta via en länk till höger på den här sidan. Där finns också en länk till rapporten i sin helhet och till bilagan som innehåller statistik för alla kommuner i Sverige.
Källa: Konsumentverket