Svensk Handel och Konsumentverket gör gemensam satsning för att förbättra tillgängligheten i handeln. Syftet är att ge branschen tips om enkla åtgärder för att öka tillgängligheten för alla kunder. I Sverige har ungefär 1,8 miljoner människor någon typ av funktionsnedsättning.
– Sedan 2001 finns krav på att tillgänglighetsbrister i offentliga miljöer ska åtgärdas. Därför är det viktigt att handeln tar sitt ansvar och förbättrar tillgängligheten, säger Anna-Carin Widmark, expert på tillgänglighetsfrågor på Konsumentverket.
Hinder i butiksmiljön gör det svårt för kunder med funktionsnedsättningar att handla. Det kan röra sig om höga trösklar, tunga dörrar, omarkerade trappor, svårlästa skyltar eller bristande belysning . Svensk Handel och Konsumentverket har därför tillsammans tagit fram utbildningsmaterialet ”Butik för alla”. Materialet består av folder, filmer och en webbplattform. Syftet är att sprida kunskap och inspirera handeln till att arbeta för att öka tillgängligheten för alla kunder.
I Sverige har idag ungefär 1,8 miljoner människor någon typ av funktionsnedsättning. Denna grupp har en gemensam köpkraft på drygt 100 miljarder kronor. Att möta dessa kunder rätt är en viktig utmaning för branschen.
– Självklart ska handeln undanröja de hinder som finns i butikerna. Alla ska känna sig välkomna i handeln. God tillgänglighet tjänar både handeln och kunderna på, säger Meta Troell, omvärldsanalytiker på Svensk Handel.
Svensk Handel och Konsumentverket kommer att sprida det nya materialet, inte bara till handelns företag utan även till centrumledare i köpcentrum och till kommunala tjänstemän som arbetar med tillgänglighetsfrågor.
Källa: Konsumentverket