Samtliga flygbolag som flyger inrikes i Sverige använder sig av oskäliga avtalsvillkor. Den bedömningen gör Konsumentverket i en färsk rapport som publiceras i dag.
Konsumentverket har granskat 18 svenska flygbolag och flygreseorganisatörer för att se hur de lever upp till den tvingande lagstiftning som finns på reseområdet. Granskningen har fokuserat på konsumenternas rättigheter vid förseningar, inställda flyg, nekad ombordstigning, personskador samt skadat och försenat bagage.
Bolagen är tvingade att ge information, assistans, ekonomisk kompensation och skadestånd till sina resenärer vid olika typer av händelser. Konsumentverkets granskning visar att samtliga flygbolag har avtalsvillkor som är oskäliga. Många av villkoren tar ifrån resenärerna deras rättigheter. Några exempel på överträdelser:
- Hänvisningar till lagstiftning som inte längre gäller.
- Friskrivningar från skadeståndsansvar vid förseningar och personskador.
- Friskrivningar från skador på bagage.
- Skrivningar som gör det oklart för konsumenten vilket bolag som är motpart. Det gör det svårt att vända sig rätt för att hävda sin rätt.
- Begränsningar av skyldigheten att ge assistans till resenärer vid till exempel förseningar.
De granskade bolagen har olika många oskäliga avtalsvillkor och överträdelserna är olika allvarliga. Men alla bolag har överträdelser vilket visar på ett branschproblem som Konsumentverket ser mycket allvarligt på.
– Flygbolagen vilseleder resenärerna och det kan leda till att konsumenterna inte får assistans, kompensation eller skadestånd i den utsträckning som de har rätt till enligt lag. Det är allvarliga överträdelser och eftersom många använder inrikesflyget är det också många konsumenter som drabbas, säger Agneta Broberg, ställföreträdande Konsumentombudsman.
Konsumentverket förutsätter att flygbolagen snarast ändrar sina oskäliga avtalsvillkor. Om bolagen inte ändrar villkoren kommer Konsumentverket att inleda tillsynsärenden mot bolagen.
Källa: Konsumentverket