Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Volvo bygger kinesisk fabrik i Chengdu – utreder även fabrik i Daqing

På en presskonferens som hölls i Peking idag, 25 februari, offentliggjorde Volvo Personvagnar sin tillväxtstrategi för Kina.
Företagets styrelse har beslutat att investera i en ny fabrik i Chengdu samt utreda uppförandet av en fabrik i Daqing.

– Vi betraktar den kinesiska marknaden som Volvo Personvagnars andra hemmamarknad och som en mycket viktig del i planen för att bygga upp en framgångsrik framtid för företaget, säger Stefan Jacoby, vd för Volvo Personvagnar.

Li Shufu, styrelseordförande för Volvo Personvagnar, fortsätter:
– I likhet med övriga medlemmar i företagets styrelse är jag mycket nöjd med de resultat som Stefan Jacoby och hans ledningsgrupp har uppnått under de senaste månaderna. Vi har tagit fram en stabil plan för framtida tillväxt på den strategiskt viktiga kinesiska marknaden. Det gläder mig också att Volvos försäljning 2011 har startat starkt både i Europa och på den amerikanska marknaden.

För Volvo Personvagnar och dess anställda var 2010 ett år av förändring och omvandling. Den 2 augusti fick företaget en ny ägare i Zhejiang Geely Holding Group. Sedan dess har Volvo Personvagnar uppnått ett antal viktiga resultat:

* En ny styrelse med stor erfarenhet från det internationella näringslivet utsågs den 2 augusti 2010.
* Stefan Jacoby utsågs till vd den 16 augusti 2010.
* Den helt nya sedanen Volvo S60 och V60 sports wagon lanserades framgångsrikt.
* Den globala försäljningen under 2010 uppgick till 373 525 bilar, en ökning med 11,2 procent jämfört med 2009.
* Varje kvartal 2010 visade positiva ekonomiska resultat, vilket gav ett helårsresultat som var bättre än väntat.

Reviderad företagsstruktur
Ledningen under Stefan Jacoby har under hösten 2010 och början av 2011 arbetat intensivt med att ta fram en reviderad produktplan för de kommande 10 åren. Dessutom har ett arbete för att analysera och utveckla varumärket utförts. En rad förändringar för att stärka företagets ledning har genomförts vid huvudkontoret i Göteborg.

En helt ny Volvo-organisation har byggts upp i Kina under Freeman Shen som är ansvarig för Volvo Personvagnars verksamhet i Kina. Ett nytt kinesiskt huvudkontor har inrättats i Shanghai, inklusive ett tekniskt centrum samt funktioner för inköp, design, försäljning och marknadsföring, tillverkning, finans etc.

– Vi utvecklar vår närvaro i Kina från ett nationellt försäljningskontor till en komplett organisation med alla nödvändiga funktioner för att stärka vår verksamhet i landet, säger Stefan Jacoby.
– Vårt mål är att uppnå en försäljningsvolym på cirka 200 000 bilar på den kinesiska marknaden till 2015, fortsätter han.

För att nå målen i den femåriga tillväxtplanen för Volvo Personvagnar i Kina har Volvo Personvagnars styrelse och företagsledning fattat följande beslut:

* Volvo Personvagnar kommer, efter godkännande från de kinesiska myndigheterna, att bygga en tillverkningsfabrik i Chengdu, 160 mil väster om Shanghai. Fabriken kommer enbart att producera Volvobilar. Tillverkningen i Chengdu-fabriken startar under 2013 och ska ha en kapacitet på cirka 100 000 bilar per år.
* Expansionen i Kina kommer inte att påverka verksamheten eller anställningarna i Volvo Personvagnars anläggningar i Europa.
* Styrelsen godkände att möjligheterna för att bygga en fabrik i Daqing i nordöstra Kina undersöks vidare.
* Shanghai blir Volvo Personvagnars kinesiska huvudkontor och centrum för produktutveckling, design och upphandling. Bland övriga prioriterade verksamheter kommer Volvo Car China även att stödja Volvo Personvagnars forskning och utveckling i Sverige vad gäller utvecklingen av elbilar och hybrider.
* Volvo Personvagnar kommer att stärka sina försäljnings- och marknadsföringsaktiviteter i Kina, bland annat genom att öka antalet återförsäljare från 106 till 220 år 2015, utbilda säljkonsulter och förbättra kundtillfredställelsen.
* Volvo Personvagnar kommer att optimera sin leverantörsbas i Kina för den globala marknaden.
* Volvo Personvagnar kommer att utöka antalet anställda i Kina. Dessa ska i huvudsak arbeta med produktutveckling för den kinesiska marknaden, samt stödja lokal produktion och utveckla det lokala nätverket av underleverantörer.

– Vi kommer att bygga en helt ny fabrik i Chengdu och fortsätta att undersöka möjligheterna för att etablera ytterligare en fabrik i Daqing, säger Stefan Jacoby. Vår produktion i Kina kommer emellertid inte att påverka hur kapaciteten i våra anläggningar i Sverige eller Belgien utnyttjas, säger han.

Lars Danielson, tidigare chef för Volvos fabrik i Torslanda, har utsetts till chef med ansvar för Volvo Personvagnars industrisystem, inklusive tillverkning och kvalitet i Kina. Lars Danielson är placerad i Chengdu och leder för närvarande det komplexa arbetet med att skapa en ny Volvofabrik i regionen.

Säkra Volvos kvalitet
Freeman Shen, som ingår i Volvo Personvagnars företagsledning och är ansvarig för Volvo Personvagnars övergripande verksamhet i Kina, säger:
– Vi kommer att se till att Volvos globala tillverknings- och kvalitetssystem kan tillämpas fullt ut vid våra fabriker i Kina.

– Volvo Personvagnars Technology Centre i Shanghai ska utvecklas till en komplett organisation för produktutveckling på internationell nivå. Centret kommer att ha kompetens och kapacitet för att tillsammans med huvudkontoret i Sverige delta i Volvo Personvagnars process för att utveckla helt nya modeller, säger Freeman Shen.

Stefan Jacoby understryker också att Volvo ska fortsatt vara ett modernt lyxvarumärke med produkter som byggs upp runt människor.

– Nyckelstrategin för Volvo Personvagnar är att fortsätta stärka företagets närvaro på mogna marknader som i Europa och USA, samtidigt som vi proaktivt utnyttjar möjligheterna på de nya tillväxtmarknaderna.

– Vi håller fast vid principen att Geely är Geely och Volvo är Volvo, säger styrelseordförande Li Shufu. Med ett mer globaliserat och lyxinriktat varumärke kommer vår vision av ett växande och lönsamt Volvo Personvagnar att bli verklighet. Företaget kommer att fortsätta att bidra till utvecklingen av den globala bilindustrin genom att introducera de världsnyheter som gör ett unikt varumärke till en vinnare på marknaden, avslutar Li Shufu.