De senaste årens snörika vintrar har lett till ett ökat intresse för skoteråkning. Men när denna hobby utövas på åker- och skogsmark utan att markägarna tillfrågas, så orsakar det skador för stora belopp.
– LRF uppmanar alla skoterförare att ta kontakt med markägarna för att få en dialog om var det är möjligt att åka utan att det orsakar skador, säger Dag Rogne, ordförande i LRF Värmland.
Terrängkörningslagen är tydlig vad gäller skoteråkning: ”Körning med motordrivet fordon är förbjuden på snötäckt jordbruksmark eller skogsmark, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på marken eller skogen. Förbudet om skogsmark gäller körning i plant- eller ungskog vars medelhöjd över snötäcket är lägre än två meter.”
Det skador som kan uppstå är:
* Ungskog skadas då plantorna packas under skoterspåret.
* Den packade snön på åkermark ger djupare tjäle, en försenad upptorkning på våren och en försenad växtsäsong.
* Betesmark och höstsådd skadas, ibland måste hela fält plöjas om.
* Åkrarnas täckdiken fryser sönder och måste repareras till stora kostnader.
* Oplogade vägar får ett hårt istäcke som försvårar plogningen.
– Allemansrätten innebär att man får vistas ute i naturen, men det ger ingen rätt att förstöra markerna. Vi har kanske inte samma erfarenhet av skotern i södra Värmland och därför utgår vi ifrån att ingen orsakar de här skadorna medvetet utan att det handlar om okunskap. I regioner med större vana av skoteråkning skapas det samråd för att undvika skador och konflikter och det är uppenbart att en sådan dialog måste föras även i Värmland, säger Dag Rogne.
Källa: LRF i Väst