Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Hälsomässa

Dans och gympa på samma gång. Trevlig friskvård Foto: Tom Kristensen/Photo Passion

Den här helgen har det varit tre mässor på Stockholmsmässan. En av de var Allt för Hälsan.

Allt för Hälsan är alltmer ett passande namn. Det är verkligen allt som har med kropp och hälsa att göra; mat, kläder, redskap, även ekologiska tuggummin. Det kan ju vara hälsosamt att slippa stoppa petrokemiska produkter, som tuggummin består av, i munnen. Men jag förstår inte vad pärlor och schalar, som en säljare sålde, har med kropp och hälsa att göra. Mässan handlade ju inte om kroppen på det sättet, som en smyckeplats. Mässarrangörerna eller säljarna kanske tänkte att kvinnor mår bra av att se pärlor och vackra schalar, att det ska ge dem sinnesfrid. Lite samma tänk som hos Vattumannen, även om de ju helt lämnat det yttre. Båda är ute efter att skänka sinnesfrid och inre tillfredsställelse, fast på helt olika sätt. Den stora majoriteten av publiken var yngre och medelålders kvinnor. Bryr sig inte männen om sin hälsa? De kanske går och lyfter skrot eller springer i elljusspåret och tycker att det är onödigt att gå på en mässa om hälsa.

Vattumannen sålde bl.a. böcker om andlighet ur olika synvinklar, kristen, hinduisk, buddhistisk eller bara allmänt andliga livsmanualer utan någon speciell trosriktning som handlar om att finna sig själv och finna sig. Men det är sympatiskt med blandningen av trosriktningar utan att någon framhålls som bättre än någon annan. Dessutom sålde de en drös med olika avkopplings-cd. Men Vattumannen var inte ensam om att kränga livsmanualer. Tidningen Hälsa var såklart där och marknadsförde sina livsstilsböcker. Den kända hälsocoachen Blossom Tainton krängde sin tidning, som hette just Blossom. Prata om att göra sig själv till varumärke. En annan trycksak som fanns till försäljning var som kallades ”Morgonpepping”, små kort med text på som man ska läsa på morgonen, t.ex. ”Det strålar om dig idag” eller ”Du vilar i kärlek”, för att peppa sig inför dagens vedermödor. De fanns med blommor eller krattad sand och såldes i förpackningar om 30 kort för 100 kr. Det kanske fungerar ett tag tills man kan alla korten utantill. På servetterna på Pressbyrån står det också alltid en uppmuntrande mening, någonting i stil med ”Du ser bra ut idag”. Det fungerar säkert lika bra det.

Foto: Tom Kristensen/Photo Passion

När det gäller skor fanns det också en del roliga nyheter. Bland annat fanns det en sko från Ecco som såg ut som en rullskridsko där man tagit bort hjulen och ersatt de med en fjädrande anordning som bestod av två bågar av plast. De kanske man kan ha nytta av på företaget Lappsets hinderbana som de hade byggt upp med några olika hinder, en lekplats för vuxna. De gör lekplatser för små barn också. I utrustningsväg fanns det såklart en hel del, bland annat Flexi Bars, ett möjligen effektivt redskap om man inte får tennisarmbåge istället. Det är en slags lätt stav med ett handtag av gummi mitt på. Man skakar till staven så att den börjar vibrera och då blir den genast tyngre att hålla i.En annan grej var Aqua-bag, en plastsäck som man fyller med vatten och lyfter på olika sätt. Fylld med vatten är den stor som ett hoprullat tvåmanna-tält ungefär. Fördelen är att man kan reglera tyngden genom att fylla den olika mycket.

Sedan var ett antal hälsoinstitut och utbildningsinstitutioner där och visade upp sig. Karolinska Institutet marknadsförde sina utbildningar och gjorde en liten hälsoundersökning på alla som ville. Dit var det lång kö. Och Axelssons Gymnastiska Institut var där och gjorde reklam för sig och masserade de som ville. Det var också populärt.  Naprapat-högskolan var också där och gjorde samma sak.

Dansuppvisning Foto: Tom Kristensen

Detta var ett urval av allt som fanns. Det skulle bli för långt att räkna upp allt.