Inom kort introducerar Volvo Personbilar Sverige modellår 2011. Bilarna av modellår 2010 är helt enkelt slutsålda. Utöver den stora nyheten, nya Volvo S60, blir det nya modellår -11 också starten på ett helt nytt sätt att ange motorbeteckningarna på flera av Volvomodellerna.
Det nya systemet bygger på bokstäverna T eller D som anger bränsleslag och en siffra som utgår från motoreffekten. Ju högre siffra desto mer effekt.
Att Volvo Personvagnar nu moderniserar sitt sätt att presentera vilken motorversion en modell har beror på att det nuvarande systemet med cylindrar och volym i framtiden kommer att ha spelat ut sin roll, med mindre motorer med mer effekt. Arbetet att ta fram de nya beteckningarna har pågått sedan hösten 2008 i Volvos Nomenklaturgrupp.
Målsättningen har varit att så enkelt och tydligt som möjligt tala om vilken bränsletyp och i vilket effektområde motorn befinner sig. Beteckningarna D5 och T4 som Volvo använt i många år har visat vägen. De nya kombinationerna följer dessutom samma hierarki som Volvos modellnamn. Ju högre siffra desto större produkt. En V70 är större än en V50 och en T6-motor har då naturligt fler hästkrafter än en T4. För Flexifuelmotorer läggs det till ett suffix (ett F) exempelvis efter T3 (T3F).
Nya S60 blir först ut enligt den nya standarden med motoralternativen: D3, D5, T3, T4, T5 och T6. Samtidigt kommer motoremblemen att bli större för att ge bättre läsbarhet och en tydligare positionering. De får samma storlek som modellemblemet.
Så här ser Volvos nya standard ut för motoremblem och som börjar införas successivt från modellår 2011:
Diesel | Hästkrafter | Bensin | ||
D8 | 300 hk | 325 hk | +350 hk | T8 |
D6 | 250 hk | 275 hk | 300 hk | T6 |
D5 | 200 hk | 225 hk | 250 hk | T5 |
D4 | 165 hk | 175 hk | 200 hk | T4 |
D3 | 135 hk | 150 hk | 165 hk | T3 |
D2 | 115 hk | 125 hk | 135 hk | T2 |
D1 | 90 hk | 100 hk | 115 hk | T1 |
D | – 50 hk | 75 hk | 90 hk | T |