Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Konsumenter vet inte om att de kan byta Internetoperatör

Foto: Wikimedia

Mer än hälften av de svenska konsumenterna mellan 16 och 75 år vet inte om de kan byta Internetoperatör eller tror sig inte kunna byta, trots att de i många fall kan det. Det framgår av kommunikations­myndigheten PTS årliga individundersökning.

När konsumenter inte känner till och utnyttjar möjligheten att byta operatör minskar rörligheten på bredbandsmarknaden, vilket kan leda till att priserna inte pressas nedåt. Dessutom kan det innebära att konsumenter accepterar avtal med långa bindnings- och uppsägningstider, vilket de kanske inte skulle ha gjort om de känt till sina alternativ.

PTS har även tidigare uppmärksammat hur den minskade rörligheten på marknaden leder till problem för konsumenterna. I rapporten Möjlighet att byta konstaterar PTS bland annat att många konsumenter upplever att de förlorar pengar vid byte av mobiloperatör.

PTS uppmanar också konsumenter att använda de jämförelsetjänster som finns tillgängliga på marknaden, till exempel Telepriskollen, för att hitta bättre eller billigare erbjudanden hos operatörerna.

Fler har tillgång till bredband

Svenskarnas tillgång till bredband i hemmet fortsätter att öka, enligt undersökningen. I 2009 års undersökning hade 73 procent av befolkningen mellan 16 och 75 år tillgång till bredband – den siffran har ökat till 79 procent i årets undersökning. Det är mobilt bredband och bredband via fiber som står för ökningen.

Mobilt bredband ökar

Dessutom visar undersökningen att mobilt bredband används av allt fler som det primära sättet att ansluta till Internet. 15 procent av befolkningen använder numera mobilt bredband som huvudsaklig bredbandsanslutning. Det är en ökning med 4 procentenheter sedan förra året.

Svenskarna har flera Internetuppkopplingar

Cirka 40 procent av befolkningen mellan 16 och 75 år nöjer sig inte med en uppkoppling, utan kompletterar med att surfa med mobiltelefonen (16 procent) eller via mobilt bredband (18 procent). Fast bredband är ett komplement till en annan Internetuppkoppling hos 12 procent av befolkningen.

Om individundersökningen

PTS individundersökning är PTS årliga rapport som beskriver hur konsumenterna ser på telemarknaden. Första undersökningen kom 2002. PTS har frågat 4 000 personer i åldrarna 16-75. Syftet med undersökningen är att ge PTS bättre kunskap om hur konsumenterna ser på telefoni-, tv- och Internettjänster.

Källa: PTS