Under måndagen tillkännagav Nobelförsamlingen vid Karolinska Institutet att Robert G. Edwards kommer att tilldelas 2010 års Nobelpris i Fysiologi eller Medicin för att ha utvecklat tekniker för provrörsbefruktning, även kallat in vitro-fertilisering.
Nobelpristilldelning är ibland ett politiskt och moraliskt ställningstagande. Även om vetenskap ofta betraktas som något objektivt, faktarelaterat och moraliskt oberoende utgör dess tillämpning ofta ställningstaganden på många plan. Utvecklandet av kärnkraftsteknik som isolerat kan ses som oberoende ledde ju till utvecklandet av atombomben vilken än idag utgör ett aktuellt hot mot hela mänsklighetens existens. Vetenskapen ger ibland människan förmågan att ”leka Gud”. Hur väl människan kan hantera det ansvaret?
Samtidigt som Nobelpriset delas ut till Edwards för provrörsbefruktning delar vi världen med över 1,2 miljarder människor som delar den katolska kyrkans syn på all konstgjord befruktning som onaturlig och samhällsfarlig. Vatikanen har också uttalat sig kritiskt emot Nobelpristilldelningen:
– Jag anser att valet av Robert Edwards är helt oacceptabelt, sade Ignacio Carrasco de Paula, ledare för pontifikatets akademi för liv, som uttalar sig å Vatikanens vägnar, till den italienska nyhetsbyrån Ansa.
Den katolska synen på detta grundar sig i tanken att Gud vet vad som är bäst för människan, bättre än människan själv. Eftersom Gud skapar liv -Satan kan inte göra det -så bestämmer han när ett barn ska bli till. Alla slags metoder för att förhindra tillkomsten av liv eller på konstgjord väg försöka skapa liv när det inte sker på naturlig väg innebär då att människan väljer att göra sin vilja istället för att göra Guds vilja. Om Gud ville förhindra att barn blev till utan preventivmedelsanvändning skulle han göra det. På samma sätt skulle Gud ge barn till dem som ska ha det på naturlig väg om det var förenlig med Guds vilja. Att människan gör sin vilja istället för att förena sig med Guds vilja anses dessutom vara osaken till det ursprungliga syndafallet och allt elände som existerar på jorden idag. Alltså är provrörsbefruktning helt oförenligt med den grundläggande existensiella synen hos en stor andel av jordens befolkning.
Tilldelandet av Nobelpriset för utvecklandet av provrörsbefruktning är extremt kontroversiellt. Det handlar inte bara om fakta och teknik. Det handlar om moral. Det handlar om liv och död. Vem ska få bestämma vem som ska få ett liv?
Källa: Nobelförsamlingen vid Karolinska Institutet, ”Kroppens teologi” av Johannes Paulus II, MSN