Operatörer måste ta ett större ansvar för de problem som kan uppstå då konsumenter köper tjänster och surfar med mobiltelefonen. Det konstaterar kommunikationsmyndigheten PTS i en rapport. I rapporten finns också råd till konsumenter.
Antalet tjänster som konsumenter kan köpa till mobiltelefonen ökar. Det går att köpa allt från ringsignaler till spel och bussbiljetter. Samtidigt som konsumenterna har glädje av tjänsterna får allt fler problem.
Det vanligaste problemet är att konsumenten får en oväntat hög telefonräkning på grund av tjänster som de inte vet om att de har beställt. Det är mobiloperatören som skickar telefonräkningen, men vid problem hänvisar operatören till den leverantör som sålt tjänsten. Konsumenterna upplever att de hamnar i kläm. PTS ser därför att operatörerna bör ta ett större ansvar för de problem som kan uppstå då konsumenter köper tjänster till mobiltelefonen.
Det finns inga tydliga lagregler som skyddar konsumenter vid den här typen av problem. PTS anser därför att regeringen bör tillsätta en utredning som ser över konsumenternas situation och operatörerna ansvar.
Källa: PTS