2024 blev ett bra år för begagnathandeln av bilar, och då främst den seriösa försäljningen från etablerade bilhandlare. Försäljningen är den högsta sedan 2021, då efterfrågan på begagnade bilar sköt i höjden som en följd av bristen på nya bilar under pandemin. Under 2024 bytte hela 1 248 984 bilar ägare i Sverige – en siffra som visar på den fortsatt starka efterfrågan inom marknaden. Bilhandlarna håller ett starkt grepp om handeln av bilar i gruppen yngre än 10 år med en andel en bit över 70%, samtidigt som försäljningen mellan privatpersoner minskar konstant.
Privatpersoner dominerar – men företagen ökar
Privatpersoner står fortfarande för majoriteten av köpen, men samtidigt visar företagsköpen en tydlig uppgång.
– Andelen köp av begagnade personbilar av ”vanliga” företag är historiskt hög, säger Klaus Silfvenius, bilhandelsansvarig på MRF. Normalt brukar företagen stå för 3-5% av köpen, men under 2024 var det knappt 7% och i december var det hela 8,0% av köpen som gjordes av företag.
Elbilar tar mark – en dramatisk ökning
En av de mest anmärkningsvärda trenderna är den kraftiga ökningen av elbilar (BEV) i begagnathandeln. Bland bilar upp till 10 år gamla ökade elbilarnas marknadsandel med hela 60 % under det gångna året. Denna utveckling visar att elektrifieringen även har fått ett starkt fotfäste inom begagnathandeln och att konsumenterna i allt högre grad efterfrågar hållbara alternativ. Laddbara fordon, rena elfordon och laddhybrider, är nu den största kategorin på begagnatsidan. Tillsammans har de en marknadsandel på ca 34%, på andra plats ligger bensindrivna bilar med 26% och därefter dieselbilar med ca 25%.
Fortfarande dominerar Volkswagen och Volvo begagnatmarknaden, med storsäljarna Golf, Passat, V70 och V60 i toppen av försäljningen. Uppstickare som Kia Ceed och Ford Focus ligger strax bakom. De största bilhandlarna på begagnatmarknaden är Riddermarks Bil, Hedins Bil, Bilia och Din Bil-gruppen.
Ett år av förändringar och möjligheter
Siffrorna från 2024 understryker att begagnatmarknaden fortsätter att vara en dynamisk och viktig del av bilindustrin i Sverige. Med ett växande intresse för hållbarhet och en tydlig ökning av företagens engagemang i marknaden, finns det goda förutsättningar för att trenden håller i sig även under kommande år.
Källa: Motorbranschens Riksförbund, MRF
Foto: Derek Harper