Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Toyota Yaris i topp – billigaste valet bland bästsäljarna på begagnatmarknaden

Att äga bil är för många en stor utgift, men rätt bilval kan göra kostnaden mer hanterbar. En analys från bilförmedlaren Kvdbil placerar Toyota Yaris 1.5 Hybrid som det mest plånboksvänliga alternativet bland bästsäljarna på andrahandsmarknaden under 2024. Analysen lyfter även fram andra prisvärda val, från laddhybrider och elbilar till rymliga modeller som passar familjelivet.

Kvdbil har räknat på den totala ägandekostnaden (TCO) för 15 av Sveriges mest sålda begagnade bilar. Resultaten visar att rätt bilval kan spara dig tusenlappar varje månad. Den dyraste bilen i undersökningen, Volvo XC60 B4 AWD (197 hk), kostar över 6 500 kronor i månaden att äga – nästan dubbelt så mycket som den billigaste, Toyota Yaris 1.5 Hybrid, med en månadskostnad på 3 379 kronor.

– Många stirrar sig blinda på priset, men det är ägandekostnaden som verkligen avgör vad bilen kostar. Volvo XC60 och Toyota Yaris är bra exempel på två bilar som kompletterar varandra i en familj. Medan XC60 erbjuder rymlighet och fyrhjulsdrift för de större behoven, som helgresor eller skidsemester, är Toyota Yaris ett praktiskt och plånboksvänligt val för vardagens kortare körningar, säger Daniel Odsberg, försäljningschef på Kvdbil.

För bara några hundralappar mer i månaden finns laddhybriden Kia Ceed SW PHEV (3 818 kr/månad) och elbilen Peugeot e-2008 (4 062 kr/månad).

– För familjer som vill kombinera miljömedvetenhet med ekonomiskt bilägande är Kia Ceed SW PHEV och Peugeot e-2008 två utmärkta alternativ. Men det är viktigt att komma ihåg att drivmedelskostnaderna påverkas av hur bilen laddas. Vår analys utgår från en mix av hemmaladdning till 3,50 kronor per kWh och traditionell bränslekörning för hybrider. Om man enbart laddar publikt kan kostnaden bli betydligt högre, men har man ett timprisavtal och laddar under dygnets billigaste timmar kan kostnaden i stället bli ännu lägre, säger Daniel Odsberg.

För den lite större familjen kan VW Passat GTE Sportscombi vara ett alternativ. Laddhybriden kombinerar rymlighet och komfort med en konkurrenskraftig månadskostnad på 4 845 kronor – ett val som ger mycket bil för pengarna.

Vad driver ägandekostnaderna?
Drivmedel är en av de största faktorerna som påverkar ägandekostnaden, och det handlar om mycket mer än bara milkostnaden. Elbilar och laddhybrider är ofta billigare att köra, men försäkringskostnader och värdeminskning kan bli högre. För bensin- och dieselbilar är det bränsle, skatt och ibland service som drar i väg.

– Vår analys visar att det är viktigt att titta på helheten. Genom att väga in alla faktorer i en TCO-kalkyl kan du som bilköpare spara tusenlappar varje månad, säger Daniel Odsberg, försäljningschef på Kvdbil.

Från dyrast till billigast – så mycket kostar 15 populära begagnade bilar att äga

Märke och modell Drivlina Pris idag* Bränslekostnad kr/år Försäkring kr/år Skatt kr/år Service kr/år Däck kr/år Underhåll kr/år Värdeminskning kr/år TCO kr/månad
Volvo XC60 B4 AWD(197 hk) Diesel 360 000 kr 17 280 kr 5 700 kr 8 748 kr 4 163 kr 1 000 kr 2 500 kr 41 000 kr 6 699 kr
Tesla Model Y Standard Range RWD BEV 398 000 kr 8 243 kr 13 250 kr 360 kr 1 500 kr 2 000 kr 2 500 kr 52 333 kr 6 682 kr
Volvo V90 B4 Cross Country AWD (190 hk) Diesel 345 000 kr 18 360 kr 4 850 kr 4 419 kr 5 409 kr 1 000 kr 2 500 kr 42 333 kr 6 573 kr
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD BEV 367 000 kr 7 718 kr 15 210 kr 360 kr 1 500 kr 2 000 kr 2 500 kr 47 333 kr 6 385 kr
Toyota RAV4 PHEV (306 hk) PHEV 400 000 kr 11 709 kr 8 860 kr 360 kr 3 009 kr 1 000 kr 2 500 kr 42 667 kr 5 842 kr
VW ID.4 77 kWh (204 hk) BEV 330 000 kr 9 713 kr 7 560 kr 360 kr 2 606 kr 2 000 kr 2 500 kr 40 667 kr 5 450 kr
Volvo V60 B4 (190 hk) Diesel 290 000 kr 15 120 kr 4 200 kr 3 389 kr 6 014 kr 1 000 kr 2 500 kr 31 333 kr 5 296 kr
VW Golf 1.5 eTSI Sportscombi (130 hk) Bensin 249 000 kr 15 120 kr 3 750 kr 5 842 kr 4 592 kr 1 000 kr 2 500 kr 30 667 kr 5 289 kr
Kia e-Niro 64 kWh (204 hk) BEV 280 000 kr 8 348 kr 10 800 kr 360 kr 3 468 kr 2 000 kr 2 500 kr 35 000 kr 5 206 kr
MG MG4 64kWh (204 hk) BEV 250 000 kr 8 715 kr 12 250 kr 360 kr 2 973 kr 2 000 kr 2 500 kr 31 667 kr 5 039 kr
VW Passat GTE Sportscombi (218 hk) PHEV 280 000 kr 11 678 kr 4 300 kr 360 kr 4 967 kr 1 000 kr 2 500 kr 33 333 kr 4 845 kr
Kia Niro PHEV (141 hk) PHEV 240 000 kr 9 243 kr 6 650 kr 360 kr 3 972 kr 1 000 kr 2 500 kr 26 667 kr 4 199 kr
Peugeot e-2008 (136 hk) BEV 210 000 kr 9 135 kr 5 130 kr 360 kr 2 287 kr 2 000 kr 2 500 kr 27 333 kr 4 062 kr
Kia Ceed SW PHEV (141 hk) PHEV 215 000 kr 9 054 kr 5 350 kr 360 kr 3 546 kr 1 000 kr 2 500 kr 24 000 kr 3 818 kr
Toyota Yaris 1.5 Hybrid (116 hk) Bensin 175 000 kr 10 530 kr 3 800 kr 360 kr 4 021 kr 1 000 kr 2 500 kr 18 333 kr 3 379 kr

* Modellår 2021-2022, ca: 6 000 mil

Om undersökningen
Kvdbil har analyserat den totala ägandekostnaden (TCO, Total Cost of Ownership) för 15 av de mest sålda begagnade bilarna under 2024. Beräkningen inkluderar samtliga kostnader som följer av ett bilköp, och visar den genomsnittliga månadskostnaden efter tre års ägande och en total körsträcka på cirka 4 500 mil. Drivmedelskostnaderna är baserade på ett bränslepris på 18 kronor per liter för bensin och diesel samt 3,50 kronor per kWh för el. För hybrider antas att 60 procent av körsträckan sker på eldrift. Försäkringskostnaderna baseras på genomsnittliga premier för respektive bilmodell från Söderberg & Partners Privat, medan servicekostnaderna utgår från Mekonomens lägsta pris per bilmodell.

Källa: Kvdbil

Foto: shutterstock_2484200309.jpg