Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Så snacksade svenska folket 2024

Hur snacksade svenskarna under det gånga året? Vilka smaker dominerade? Och under vilka viktiga tillfällen snacksade vi som mest? Innan vi lämnar 2024 bakom oss passar vi på att se tillbaka på hur krispigt det gångna året faktiskt blev.

Så mycket snacks åt svenskarna 2024

Lördagsgodis är snart ett minne blott. Nu är det salta snacks som gäller. Hur mycket snacks har svenskarna ätit under 2024? Ungefär 522 Estrellapåsar i minuten har sålts från de större kedjorna och grossisterna – motsvarande cirka 2,5 påsar per sekund, dygnet runt. En hel del snacks med andra ord! I Sverige äter vi cirka 5,8 kilo snacks per år** per person, vilket placerar oss på plats #9 i högst snackskonsumtion i Europa. Grannländerna Norge och Danmark ligger dock snäppet högre på plats #3 och #6.***

Smakerna som dominerade 2024: Klassiker vs Limited Edition

Den mest populära snackskategorin i Sverige 2024 var (föga förvånande) #1 Potatischips följt av #2 Nötter och #3 Ostsnacks. Estrella – som är marknadsledare på klassiska potatischips – rapporterar att topplistan vad gäller chipssmaker är sig lik. Sourcream & Onion har en stadig förstaplats som varit oförändrad i princip sedan lanseringen 1988. På plats #2 hittar vi klassikern Grillchips och på plats #3 Salta potatischips.* Tre smaker som vi aldrig tröttnar på.

Men hur ser det ut bland de tillfälliga smakerna…? Varje år lanserar snackstillverkarna ett antal ”limited editions” som kan vara något mer utsvävade än klassikerna. De kan docka an i aktuella smaktrender, eller sia om vad framtidens stora smaker blir. På 2024 års limited edition-topplista hittar vi nyklassikern #1 Dillskruvar på förstaplats, följt av lyxiga och populära #2 Västkustchips Tryffel och vattendelaren #3 Gräddfil, Chili & Koriander.*

Årets stora snackis: Ostrella och ostringarna som sålde slut

Svenska snacksälskare satte bågarna i vrångstrupen när Estrella plötsligt bytte namn till Ostrella. Beslutet uppgavs komma från den 19-åriga co-CEO:n som rekryterats i en Tiktok-kampanj med branschorganisationen Livsmedelsföretagen under våren. ”Ostrella” skulle få snacksälskarna att även tänka “ost” när det kom till Estrella – och efter namnbytet hade det inte undgått någon att Estrella lanserat en serie ostroliga snacksnyheter. Ostrella blev utan tvekan sommarens stora snackis och nyheten Ostringar Chili Cheese blev så populär att den en period var helt slutsåld.

Då snacksar svenskarna som mest

När vi snacksar som mest kan variera från år till år. Det finns år då exempelvis viktiga fotbollsmatcher konkurrerat med nationella högtider som midsommar i snacksförsäljning! De största snackshögtiderna är då vi firar och njuter tillsammans. Därför är det föga förvånande Nyårsveckansom brukar ta förstaplatsen följt av Midsommar och Julveckan. På plats #4 under 2024 hittar vi”den stora semesterveckan” vecka 30! Gick du också på semester då?*

Källor:
*NielsenIQ DVH+SVH 1 jan – 3 dec 2024.
**Nielsen International Snapshot November 2022 rullande helår med slut juli 2022.
***Intersnack Per Capita Consumtion European Countries 2022.

Estrella

Foto: Raúl Hernández González, Aranda de Duero, Spain