Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Stor medvetenhet om matallergier hos personal på restauranger och kaféer

Matallergier är en ständigt närvarande fråga hos dem som jobbar på restaurang och kafé. Man är medveten om att allergier kan få allvarliga konsekvenser och är mån om att göra rätt. Samtidigt finns det påtagliga risker för att det blir fel, bland annat beroende på stress i vardagen och personalomsättning.

Livsmedelsverket har låtit Ipsos genomföra en kvalitativ undersökning bland mindre kaféer och restauranger för att få en bild av hur kunskapen och medvetenheten om matallergier ser ut.

Resultaten av undersökningen visar att medvetenheten är stor om matallergier, men att kunskaperna kan skilja sig åt inom personalgruppen. Generellt har kökspersonal eller de som arbetar med tillagning av maten, längre erfarenhet och mer utbildning inom ämnet. Serveringspersonal har ofta jobbat kortare tid, är yngre och kan sakna livsmedelsutbildning.

Viktigt att det blir rätt

Intervjupersonerna i studien understryker vikten att göra rätt när de har en allergisk gäst, både av omsorg om gästens välmående och för ställets eget rykte. Stressiga arbetsförhållanden, stor personalomsättning, ung och oerfaren/outbildad personal samt bristande kunskaper i svenska är exempel på faktorer som kan öka risken för att det blir fel. Det är också viktigt att gästen själv kan berätta om sin allergi för att få personalen att förstå vad som fungerar eller inte.

– Vi vet, genom tidigare undersökningar utförda av livsmedelskontrollen, att det är ganska vanligt restauranger och kaféer lämnar felaktig information om allergener i maten. Därför är det väldigt glädjande att se att viljan att göra rätt och att lära sig mer är stor bland de intervjuade ställena, säger Ylva Sjögren Bolin, immunolog och projektledare på Livsmedelsverket.

Regeringsuppdrag

Studien ingår i ett regeringsuppdrag som Livsmedelsverket har tillsammans med Socialstyrelsen och som ska ge förslag till nationell strategi och handlingsplan för en preventiv och jämlik allergivård i hela landet. Det är en kvalitativ studie med djupintervjuer av ett mindre antal personer.

– Även om underlaget är litet så ger undersökningen ett viktigt bidrag till kunskapen om allergikompetensen i livsmedelskedjan. Vi går nu vidare med vår del i regeringsuppdraget, och hoppas kunna komplettera med fler undersökningar för att kunna föreslå effektiva och riktade insatser för kunskapshöjning inom livsmedelskedjan, säger Ylva Sjögren Bolin.

Regeringsuppdraget ska slutredovisas 31 januari 2026.

Källa: Livsmedelsverket

Foto: Holger.Ellgaard