Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Kraftig uppgång för ekologiskt kött – fortsatt trögt i andra kategorier

Under tredje kvartalet ökade försäljningen av ekologiskt kött med 31,8 procent i värde. I volym ökade försäljningen med 46,1 procent. Bakom den kraftiga ökningen står ett ökat engagemang för det ekologiska köttet liksom flera priskampanjer.

Det är framförallt nötkött och griskött som ökat i försäljning. Det innebär att ekologiskt kött under kvartal tre 2024 ökade sin andel av det totala försäljningsvärdet för kött i dagligvaruhandeln från 1,6 procent till 2,0 procent. I och med försäljningsökningen finns det risk för brist på råvara. För att det inte ska bli tomt i butikshyllorna krävs högre priser till ekobönderna.

– Nu måste priset till bonden upp så att vi inte tappar fler ekobönder. Ekobonden måste få rimligt betalt för det arbete som läggs ner, säger Ida Lind, expert på marknad och hållbarhet på Ekologiska Lantbrukarna.

Kvartal tre visar samtidigt en nedgång för den totala ekoförsäljningen på 2,0 procent jämfört med samma kvartal 2023. Utfallet är ett nettoresultat av förändrade priser och förändrade sålda volymer för olika kategorier av livsmedel, utan tydligt mönster mellan kategorierna. Prisskillnaden mellan ekologiska och konventionella produkter i butik fortsatte att minska. Det är framförallt äggen som minskar i försäljningen. Under samma period 2023 rådde brist på ägg på grund av salmonellautbrott, det drev upp försäljningen av ekologiska ägg. Efterfrågan minskar igen då det finns ett större utbud av ägg på marknaden.

– Nu när självförsörjningsförmåga och hållbar livsmedelsproduktion står högt på agendan borde efterfrågan på ekologiskt vara större än någonsin. Här skulle både politiken och marknaden kunna ge starkare signaler som skapar framtidstro. Vi vill ju inte hamna i en situation där vi behöver importera exempelvis ekologisk mjölk till Sverige, för då har vi tappat det alla nu vill värna om nämligen svensk hållbar produktion, säger Charlotte Bladh André, vd för Organic Sweden.

Källa: Organic Sweden

Foto: Juan Carlos Fonseca Mata