I tider av snabb utveckling och ny teknik har reklamlandskapet på kort tid genomgått stora förändringar. Därför lanserar Internationella Handelskammaren (ICC) i dag den elfte upplagan av Regler för reklam och marknadskommunikation (Marknadsföringskoden) på svenska. De nya reglerna omfattar bland annat AI-genererad reklam och marknadskommunikation levererad via influencers och algoritmer samt ett helt nytt kapitel kring reklam riktad till barn och ungdomar. Marknadsföringskoden börjar tillämpas av Reklamombudsmannen, RO, på anmälningar inkomna från och med den 1 januari 2025.
ICC-koden har sedan 1937 varit den globala standarden för ansvarsfull marknadsföring. Koden är ett viktigt verktyg för att stärka konsumentförtroendet för reklam och marknadsföring och främja rättvisa konkurrensvillkor. I Sverige tillämpas ICC-koden inte bara av branschens självreglering via Reklamombudsmannen (RO), utan utgör även grunden för vad som enligt svensk lag anses vara god sed, och tillämpas därmed även i domstolar.
För att säkerställa att reglerna följer utvecklingen har ICC-koden de senaste två åren genomgått en omfattande uppdatering. Den uppdaterade koden innehåller bland annat helt nya regler om användningen av influencer marketing (influencerkommunikation), AI, algoritmer samt miljö- och klimatpåståenden i reklam. Dessutom har den utökats med ett särskilt kapitel om ansvarsfull marknadsföring kopplat till barn och ungdomar.
Liksom allt ICC:s policyutvecklande arbete är uppdateringen en medlemsdriven process. Uppdateringen har genomförts genom ICC:s globala kommission Marketing and Advertising, med inspel från medlemmar i ICC:s drygt 90 nationalkommittéer. Det är väldigt glädjande att ICC Sveriges marknadsföringskommitté har utgjort en mycket aktiv röst i uppdateringen som också fått gehör för många av sina inspel.
Susanna Zeko, generalsekreterare, ICC Sverige:
– Vår Marknadsföringskod har i snart 90 år satt standarden för ansvarsfull marknadsföring. Det har den gjort genom ett aktivt arbete från ICC:s globala nätverk som liksom nu sett till att reglerna verkligen är anpassade efter hur reklamlandskapet ser ut. Med tydligare ansvarsfördelning och nya regler utgör koden en robust grund för alla företag som vill säkerställa att de kommunicerar ansvarsfullt – inte minst vad gäller influencerkommunikation, AI-genererad reklam, miljöpåståenden eller i reklam riktad till en yngre målgrupp.
Något som ICC:s svenska medlemmar särskilt betonat är vikten av att koden ska vara användarvänlig. Det återspeglas dels i att koden nu utrustats med en checklista som man kan stämma av sin kommunikation mot, dels iatt ICC på global nivå utvecklat en dedikerad plattform där det inom kort kommer att publiceras nischade vägledningar kring bland annat influencerkommunikation.
Susanna Zeko:
– Jag vill rikta ett stort tack till våra engagerade medlemmar som bidragit till uppdateringen och framför allt till ICC Sveriges seniore rådgivare Anders Stenlund som både varit medordförande i revideringsarbetet och översatt reglerna till svenska, och Maria Mossenberg på L’Oréal Norden som leder vår svenska Marknadsföringskommitté och är vice ordförande i den globala marknadsföringskommissionen.
Sammanfattningsvis markerar den elfte upplagan av Marknadsföringskoden ett viktigt steg mot en mer ansvarsfull och transparent marknadsföring.
Källa: ICC Sweden
Foto: ICC Sweden