Taxi Stockholm har nyligen vunnit en viktig seger i Stockholms tingsrätt där Patent- och marknadsdomstolen dömde till fördel för bolaget i en tvist om varumärkesintrång. Rättegången inleddes efter att antalet reklamationer ökat hos Taxi Stockholm då kunder av misstag har klivit in i taxibilar som imiterar bolagets varumärke, även så kallade copycabs.
Domen som meddelades den 5 november innebär att Patent- och marknadsdomstolen förbjuder det dömda företaget från att använda sin nuvarande taklykta som efterliknar Taxi Stockholms samt textkombinationen “TAXI STOCKHOLM”, med vite vid överträdelser. Företaget åläggs dessutom att betala skadestånd på strax under 200 000 kr till Taxi Stockholm och stå för rättegångskostnaderna.
– Vi är glada över domstolens beslut. Det är avgörande att vi skyddar vårt varumärke och säkerställer att våra kunder kan känna sig trygga när de väljer oss, säger Henrik Boström, Marknadschef på Taxi Stockholm.
Detta är inte första gången Taxi Stockholm tar ett annat taxibolag inför rätta på grund av varumärkesintrång. År 2022 vann Taxi Stockholm i Patent- och marknadsdomstolen efter att ha vidtagit rättsliga åtgärder mot ett företag vars namn var snarlikt Taxi Stockholms. Detta resulterade i att företaget blev tvunget att byta namn och betala ett betydande skadestånd.
– För att undvika att bli vilseledd som resenär, rekommenderar vi att man bokar sin resa via vår app. Vill man vinka in en taxi på gatan eller vid en kö på till exempel Centralen eller Arlanda, ska man kontrollera att det står ”Taxi Stockholm 15 00 00” på bilen, avslutar Henrik.
Taxi Stockholm fortsätter sin kamp mot taxibilar som försöker efterlikna varumärket med genomtänkta informationskampanjer och – om nödvändigt – rättsliga åtgärder.
Källa: Taxi Stockholm
Foto: Taxi Stockholm