Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Ny rapport visar på utmaningar i nedskräpning och avfallshantering i skärgården

Tydligare ansvarsfördelning, bättre samarbeten samt lättillgänglig information och material till besökare. Det är nyckelåtgärderna som kan minska nedskräpningen och öka insamling i skärgården. De allra flesta skärgårdsbesökarna vill göra rätt val för miljön, bara de får rätt förutsättningar. Det visar en ny rapport från Håll Sverige Rent, Kungliga Svenska Segel Sällskapet (KSSS) och Coca-Cola i Sverige.

Håll Sverige Rent, KSSS och Coca-Cola i Sverige har under sommaren, som en del av ett långsiktigt samarbete, genomfört en beteendestudie på ön Sandhamn, i Stockholms skärgård. I rapporten ”Pantbeteende i skärgården – vad hindrar besökare att göra rätt?” presenteras nu resultatet.

– Vårt mål är att samla in varje såld förpackning senast 2030 och det krävs samarbete mellan många aktörer för att vi ska lyckas och kunna göra skillnad. Vi vill vara en samlande kraft, för även om Sverige har bland de högsta återvinningsgraderna i världen så räknas varje flaska och burk, säger Thérèse Sundberg, hållbarhetsansvarig på Coca-Cola Europacific Partners i Sverige.

Förändrade beteenden

En av rapportens slutsatser är att lättja och ouppmärksamhet är ett av hindren för insamling av flaskor och burkar, trots att de flesta skärgårdsbesökare vill göra rätt. Besökare upplever det som jobbigt att transportera sitt skräp tills man hittar en återvinning. En andra slutsats är att information är nyckeln till att uppnå ett önskat beteende, och en tredje att samtliga deltagare i studien ville göra rätt för sig.

– I skärgården står vi inför stora utmaningar när det gäller avfallshantering, och med ökat besökstryck ökar också nedskräpningen. För att minska mängden skräp och förbättra återvinningen, särskilt när det gäller burkar och flaskor, behöver vi främja en beteendeförändring. Det måste vara lätt att göra rätt, säger Johanna Ragnartz, vd för Håll Sverige Rent.

Rapporten betonar vikten av samverkan mellan offentliga, privata och ideella aktörer för att lösa de utmaningar som finns kopplat till insamling av pantförpackningar och med avfallshanteringen generellt i skärgårdsmiljön. Några av rekommendationerna i rapporten är att införa sorteringspåsar för besökare, att informera till och från skärgården och att samordna kommunikationen bättre.

– Vi hoppas att rapporten ska stimulera en bred diskussion om lösningar för att förbättra pantåtervinningen och avfallshantering i skärgården, och öppna upp för en ännu bredare samverkan mellan oss, båtägare och andra aktörer så som kommunerna, Skärgårdsstiftelsen, Returpack och hamnar i skärgården, säger Stefan Rahm, klubbdirektör på Kungliga Svenska Segel Sällskapet.

Fyra rekommendationer från rapporten:

I skärgården hjälps vi åt. Rekommendationen handlar om att etablera bilden av att man som besökare i skärgården behöver bete sig lite annorlunda jämfört med hur man gör hemma.

Sorteringspåse för besökare. Ett hinder för skärgårdsbesökare i skärgården är att det är svårt att sortera sitt avfall.

Informera vid ingången till skärgården. Skärgårdsöarnas isolerade läge kan vändas till en fördel då det finns ett par etablerade ”ingångar” till skärgården.

Harmonisera kommunikationen på ön. Det råder oklarhet kring vad man förväntas göra med flaskor och burkar.

Bakgrund

Under sommaren 2024 lanserade Coca-Cola i Sverige en insamlingskampanj för att betona vikten av att alla förpackningar samlas in. Genom ett långsiktigt samarbete med Håll Sverige Rent och Kungliga Svenska Segel Sällskapet (KSSS) inleddes också en gemensam beteendestudie på ön Sandhamn med målet att minska nedskräpningen i skärgården, i samband med att världens största havskappsegling Gotland Runt inleddes. Sedan tidigare har flera gemensamma projekt genomförts så som skräpplockardagar och Re:imagined som syftade till att uppmärksamma havsmiljö med nya perspektiv på återvinning.

Om studien

Studien har undersökt hur infrastrukturen för avfall ser ut på Sandhamn, var pantkärlen står och var man hittar burkar och flaskor som hamnar utanför systemet. Det har även undersökts hur och var människor rör sig på ön, liksom skärgårdsbesökares beteenden kopplat till insamling av förpackningar. Studien har även omfattat observationer och intervjuer med skärgårdsbesökare samt personer som bor och arbetar på Sandhamn.

Källa: Coca-Cola AB

Foto: Tilo Hauke, Dissen a.T.W., Germany (TiHa)