Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

28 000 cyklister har sagt sitt – här är Sveriges bästa cykelkommuner

Oxelösund, Karlstad och Linköping är Sveriges bästa cykelkommuner inom sina kommunkategorier – enligt cyklisterna själva. Det står klart efter att fler än 28 000 cyklister tyckt till om cyklingen i den eller de av landets kommuner de själva cyklar mest i. I Cykelfrämjandets återkommande nöjdhetsundersökning Cyklistvelometern presenteras i år resultaten för 119 kommuner i kommunkategorierna små, medelstora och stora kommuner. Oxelösund, Katrineholm och Karlstad toppar den totala listan 2024.

– Sverige har genom infrastrukturminister Andreas Carlson nyligen skrivit under den historiska cykeldeklarationen där hela EU gemensamt ställer sig bakom en tydlig ambition om ökad cykling. Det är helt nödvändigt att cyklisternas eget perspektiv tas tillvara i arbetet med att leva upp till deklarationen, och resultatet från Cyklistvelometern är ett värdefullt underlag för att myndigheterna ska veta hur vi kan förbättra för cykling, säger Per Hasselberg, ordförande för Cykelfrämjandet.

Cyklistvelometern är en återkommande undersökning där Cykelfrämjandet granskar och jämför landets kommuner utifrån vad cyklisterna själva tycker. Undersökningen baseras på en enkät där alla som cyklar i Sverige får svara på frågor om hur det är att cykla i den eller de kommuner som de cyklar mest i. I år besvarades enkäten av 28 025 cyklister som har tyckt till om Sveriges kommuner och 119 kommunspecifika rapporter har tagits fram. Bland landets stora kommuner ger cyklisterna bäst betyg till Linköping medan Karlstad och Oxelösund hamnar i topp bland mellanstora respektive små kommuner. Oxelösund är den kommun som hamnar i topp både i sin kommungrupp och bland alla 119 kommuner.

– Genom Cyklistvelometern kan vi belysa både kommuner att inspireras av och även synliggöra utmaningar för kommuner på gruppnivå i kategorierna stora, mellanstora och små – men också för enskilda kommuner. Vi ser över lag att det behövs mer för att skapa bra cykelförutsättningar i Sverige – något som vi vet skulle gynna både folkhälsa och omställningen, säger Johline Lindholm, projektledare för Cyklistvelometern 2024.

En genomgående trend bland resultaten från Cyklistvelometern är att cyklister i större kommuner är mer nöjda med cykelförutsättningarna än i mindre kommuner. Till exempel skulle 66 procent av cyklisterna i större kommuner rekommendera andra att cykla i sin kommun medan bara 49 procent i mindre kommuner skulle göra detsamma. Det finns också ett klart samband mellan hur mycket kommunerna satsar på cykling och hur nöjda cyklisterna är. Både Linköping och Karlstad rankades högt i undersökningen Kommunvelometern, där Cykelfrämjandet mäter och jämför kommuners insatser för cykling.

–  När vi frågar cyklisterna så blir det tydligt att många kommuner behöver göra betydligt mer för att höja tryggheten och öka framkomligheten för cyklister. Det finns också ett stort behov av ökade nationella resurser för att minska ojämlikheterna mellan kommuner. Var man bor i Sverige ska inte påverka ens möjligheter att välja cykeln, säger Per Hasselberg, ordförande för Cykelfrämjandet.

 

Toppkommuner 2024 
Stora kommuner (över 100 000 invånare)
1. Linköping
2. Malmö
3. Örebro

Mellanstora kommuner (50 000 till 100 000 invånare)
1. Karlstad
2. Varberg
3. Trollhättan

 

Små kommuner (mindre än 50 000 invånare) 
1. Oxelösund
2. Katrineholm
3. Tranås

 

Toppkommuner nationellt 2024

1. Oxelösund
2. Katrineholm
3. Karlstad

 

Utvalda resultat

  • 59 procent av landets cyklister skulle rekommendera andra att cykla i sin kommun. Här skiljer sig resultatet åt beroende på kommunstorlek där 66 procent av cyklisterna i större kommuner skulle rekommendera andra att cykla i kommunen medan bara 49 procent i mindre kommuner skulle göra detsamma.
  • Bara 28 procent av landets cyklister upplever att det är tryggt för barn och unga att cykla i deras kommun.
  • 39 procent av landets cyklister uppger att otrygga trafiksituationer hindrar dem från att cykla mer än vad de gör idag. 37 procent anger bilister som den främsta källan till otrygghet och 19 procent anger ”elsparkcylar” (elscootrar). Elscootrar har sedan 2022 gått från plats tre till två, men ligger fortfarande nära lastbilar (18%).
  • Bara 8 procent upplever att cykelstöld är sällsynt i deras kommun.
  • 24 procent av landets cyklister anser att cyklingen ges tillräckligt hög prioritet i infrastrukturplaneringen i kommunen. Bland stora och mellanstora kommuner är motsvarande siffra 28 respektive 29 procent medan det i små kommuner enbart är 18 procent som instämmer i påståendet.
  • 67 procent av landets cyklister vill att deras kommun prioriterar att bygga ut sammanhängande cykelvägar där det i dag saknas. 40 procent vill se förbättrad väghållning året runt, 33 procent anser att cykeltrafiken bör prioriteras i vägkorsningar och 31 procent vill se förbättrad kvalitet på existerande cykelvägnät.

 

Om Cyklistvelometern 
Cyklistvelometern är en återkommande undersökning där Cykelfrämjandet granskar och jämför landets kommuner utifrån vad cyklisterna själva tycker. Undersökningen baseras på en självrekryterad och anonym enkät där alla cyklister i Sverige kan tycka till om cykelförutsättningarna i sin kommun. Cyklistvelometern har genomförts vartannat år sedan år 2018 och genomförs år 2024 för fjärde gången. I år besvarades Cyklistvelometern av 28 025 cyklister, vilket är en ökning med nästan 3000 svarande sedan 2022. Resultaten från undersökningen presenteras på nationell nivå samt på kommunnivå för de kommuner som har fått in ett minsta antal svar i förhållande till antal kommuninvånare. I år redovisas resultat för 119 kommuner. Sist Cyklistvelometern genomfördes år 2022 besvarades enkäten av ca 25 000 cyklister och resultat presenterades för 115 av landets kommuner.

Resultatet från Cyklistvelometern kan också användas för att komplettera den bild som Cykelfrämjandets Kommunvelometer ger kring kommunernas arbete med, och satsningar på cykling. Kommunvelometern är en benchmarkingstudie som mäter och jämför kommuners insatser för cykeltrafik – det vill säga hur mycket de arbetar för att främja cyklingen.

Källa: Cykelfrämjandet

Fotograf: Christopher Lanaway