Ny statistik från polisens nationella bedrägericentrum visar att både bedrägerier och kriminellas brottsvinster från vishing minskar.
Brottsvinsterna från telefonbedrägerier, så kallad vishing, var under september 30 miljoner kronor. Det är en minskning med 16 procent i jämförelse med föregående månad och en minskning med 52 procent i jämförelse med september 2023.
– Vi ser en tydlig koppling mellan nätverkskriminella och telefonbedrägerier. Att brottsoffrens pengar går till kriminella individer som återinvesterar pengarna i annan brottslighet kan vi inte acceptera, säger Lotta Mauritzson.
Vishing är en form av bedrägeri där bedragaren lurar och manipulerar sina offer till att dela med sig av inloggningsuppgifter och utföra ekonomiska transaktioner.
Anmälda bedrägeribrott minskar
– Anmälda bedrägeribrott ligger på en något lägre nivå i år än 2023, vilket är glädjande. Att redan nu säga att det är ett trendbrott är att ta ut segern i förväg, men sifforna indikerar att vi är på väg åt rätt håll, säger Lotta Mauritzson, samordnare på Nationellt bedrägericentrum.
Bedrägerierna totalt i september minskade med 6 procent i jämförelse med föregående månad.
– Under året har vi tagit stora steg framåt med samverkan med privata aktörer i syfte att förebygga bedrägerier, vi hoppas se ännu bättre effekter av det framöver. Dessutom har Polismyndigheten ökat redovisningen till åklagare i bedrägeriärenden, fortsätter Lotta Mauritzson.
Polisen arbetar brottsförebyggande mot bedrägerier
Polisen arbetar förebyggande mot vishing och andra bedrägerier bland annat genom dialoger med banker, mobiltelefonoperatörer och webbutiker för att stödja dem i arbetet med att göra plattformar svårare för bedragarna att angripa. Polisen genomför även regelbundet informationsinsatser.
– Informationen riktas mot olika målgrupper som vi ser att bedragarna riktar sig mot. Genom att rusta sig med kunskap om hur bedragarna gör kan allmänheten skydda sig från bedrägeriförsök, säger Lotta Mauritzson.
Skydda dig mot telefonbedrägerier
Lägg på luren
Om någon ringer upp dig och du blir osäker ska du avsluta samtalet. Oavsett om personen säger sig vara en släkting, från banken, ett företag eller en myndighet. Förbered något du kan säga för att avsluta samtalet snabbt, eller lägg på direkt. Du behöver inte vara artig.
Logga inte in
Identifiera dig aldrig med bank-id och lämna aldrig ut koder från bankdosa eller till betalkort på uppmaning av någon annan. Seriösa företag, organisationer och myndigheter tar aldrig kontakt och ber dig logga in eller lämna ut personliga uppgifter på det sättet.
Lita inte på den som ringer
Bedragaren kan försöka stressa dig genom att säga att du är på väg att förlora pengar eller att någon anhörig har råkat illa ut. Lita inte på personen som ringer även om den verkar trovärdig och har personlig information om dig.