Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Svenska hushåll handlar mindre ekologiskt

Svenskarna fortsätter att lägga allt mindre pengar på ekologiska livsmedel, visar ny statistik från SCB. Under 2023 sålde dagligvaruhandeln ekologiska livsmedel för 16,6 miljarder kronor i löpande priser, vilket är detsamma som inbringade kronor.

Trenden att svenskarna köper mindre ekologiskt fortsätter.

– Jämfört med 2022 minskade försäljningen av ekologiska varor med 3,8 procent. Kött var den varugrupp som minskade mest, med 17,8 procent, säger Mariah Nilsson som är statistiker på SCB. Idag är bara 1,5 procent av köttet som säljs ekologiskt. Även försäljningen av ekologiska grönsaker minskade mycket jämfört med 2022, med 11,8 procent.

Försäljningen av ekologiska livsmedel minskar i alla livsmedelsgrupper utom tre

Försäljning av livsmedel samt ekologiska livsmedel i miljoner kronor

Varugrupp Försäljning ekologiska livsmedel 2023 Utveckling ekologiska livsmedel 2023, jämfört med 2022 Total  2023 Andel ekologiska livsmedel
Livsmedel och alkoholfria drycker 18 117 -3,8 333 642 5,4%
Livsmedel 16 640 -3,6 296 855 5,6%
Bröd och övriga spannmålsprodukter 806 -6,3 49 879 1,6%
Kött 801 -17,8 53 152 1,5%
Fisk 2 950 2,5 17 942 16,4%
Mjölk, ost och ägg 3 017 0,9 49 579 6,1%
Oljor och fetter 690 -8,3 9 466 7,3%
Frukt 3 215 -2,8 24 913 12,9%
Grönsaker 3 017 -11,8 36 415 8,3%
Sötsaker och glass 1 247 5,1 41 311 3,0%
Övriga livsmedel 896 -0,1 14 198 6,3%
Alkoholfria drycker 1 476 -5,7 36 787 4,0%
Kaffe, te och kakao 995 -3,1 11 334 8,8%
Mineralvatten, läskedrycker, frukt och grönsaksjuice 482 -10,9 25 453 1,9%

Källa

Livsmedelsförsäljning fördelad på varugrupper

Trendbrott 2021

Försäljningsvärdet av ekologiska varor ökade stadigt fram till 2020, men från 2021 har den ekologiska försäljningen i stället gått nedåt.

Andelen ekologiska varor som såldes 2023 var olika stor i olika varugrupper. Högst andel ekologiska varor återfanns bland fisk där 16,4 % av all fisk som såldes var ekologisk. Näst högst andel var bland frukt vars ekologiska försäljning motsvarade nästan 13 procent av den totala försäljningen. Av all grönsaksförsäljning var 8,3 procent ekologisk och motsvarande andel för mjölk, ost och ägg var 6,1 procent.

Fakta: om statistiken

Livsmedelsstatistiken är en årlig rapport som beskriver livsmedelsförsäljningen i Sverige. Statistiken bygger på kassaregisterdata från aktörer i livsmedelsbranschen.

Rapporten innehåller bland annat:

  • Den totala försäljningen av livsmedel, i löpande och fasta priser
  • Försäljningen uppdelat på olika varugrupper
  • Försäljningen av ekologiska varor samt egna märkesvaror

En varugrupp är en uppdelning av varor utifrån klassificeringen COICOP (Classification of Individual Consumption by Purpose). Redovisningen sker för varugrupper inom COICOP 01 (Livsmedel och alkoholfria drycker) och 02.1 (Alkoholhaltiga drycker).

Källa: SCB

Foto: Einboeck.official