Svenskarna fortsätter att lägga allt mindre pengar på ekologiska livsmedel, visar ny statistik från SCB. Under 2023 sålde dagligvaruhandeln ekologiska livsmedel för 16,6 miljarder kronor i löpande priser, vilket är detsamma som inbringade kronor.
Trenden att svenskarna köper mindre ekologiskt fortsätter.
– Jämfört med 2022 minskade försäljningen av ekologiska varor med 3,8 procent. Kött var den varugrupp som minskade mest, med 17,8 procent, säger Mariah Nilsson som är statistiker på SCB. Idag är bara 1,5 procent av köttet som säljs ekologiskt. Även försäljningen av ekologiska grönsaker minskade mycket jämfört med 2022, med 11,8 procent.
Försäljningen av ekologiska livsmedel minskar i alla livsmedelsgrupper utom tre
Försäljning av livsmedel samt ekologiska livsmedel i miljoner kronor
Varugrupp | Försäljning ekologiska livsmedel 2023 | Utveckling ekologiska livsmedel 2023, jämfört med 2022 | Total 2023 | Andel ekologiska livsmedel |
Livsmedel och alkoholfria drycker | 18 117 | -3,8 | 333 642 | 5,4% |
Livsmedel | 16 640 | -3,6 | 296 855 | 5,6% |
Bröd och övriga spannmålsprodukter | 806 | -6,3 | 49 879 | 1,6% |
Kött | 801 | -17,8 | 53 152 | 1,5% |
Fisk | 2 950 | 2,5 | 17 942 | 16,4% |
Mjölk, ost och ägg | 3 017 | 0,9 | 49 579 | 6,1% |
Oljor och fetter | 690 | -8,3 | 9 466 | 7,3% |
Frukt | 3 215 | -2,8 | 24 913 | 12,9% |
Grönsaker | 3 017 | -11,8 | 36 415 | 8,3% |
Sötsaker och glass | 1 247 | 5,1 | 41 311 | 3,0% |
Övriga livsmedel | 896 | -0,1 | 14 198 | 6,3% |
Alkoholfria drycker | 1 476 | -5,7 | 36 787 | 4,0% |
Kaffe, te och kakao | 995 | -3,1 | 11 334 | 8,8% |
Mineralvatten, läskedrycker, frukt och grönsaksjuice | 482 | -10,9 | 25 453 | 1,9% |
Källa
Livsmedelsförsäljning fördelad på varugrupper
Trendbrott 2021
Försäljningsvärdet av ekologiska varor ökade stadigt fram till 2020, men från 2021 har den ekologiska försäljningen i stället gått nedåt.
Andelen ekologiska varor som såldes 2023 var olika stor i olika varugrupper. Högst andel ekologiska varor återfanns bland fisk där 16,4 % av all fisk som såldes var ekologisk. Näst högst andel var bland frukt vars ekologiska försäljning motsvarade nästan 13 procent av den totala försäljningen. Av all grönsaksförsäljning var 8,3 procent ekologisk och motsvarande andel för mjölk, ost och ägg var 6,1 procent.
Fakta: om statistiken
Livsmedelsstatistiken är en årlig rapport som beskriver livsmedelsförsäljningen i Sverige. Statistiken bygger på kassaregisterdata från aktörer i livsmedelsbranschen.
Rapporten innehåller bland annat:
- Den totala försäljningen av livsmedel, i löpande och fasta priser
- Försäljningen uppdelat på olika varugrupper
- Försäljningen av ekologiska varor samt egna märkesvaror
En varugrupp är en uppdelning av varor utifrån klassificeringen COICOP (Classification of Individual Consumption by Purpose). Redovisningen sker för varugrupper inom COICOP 01 (Livsmedel och alkoholfria drycker) och 02.1 (Alkoholhaltiga drycker).
Källa: SCB
Foto: Einboeck.official