Skogsbrandsbevakning med flyg är, tillsammans med satelliter, en viktig del i arbetet med att tidigt upptäcka bränder i skog och mark – innan bränderna växt sig stora. Under 2024 upptäckte flygen 44 skogsbränder i Sverige och var behjälpliga vid ytterligare sex.
Skogsbrandsbevakning med flyg är en viktig resurs för den kommunala räddningstjänsten, speciellt i glesbygd.
– Det har varit en lugn säsong vad gäller skogsbränder och det visar sig i sammanställningen av årets skogsbrandbevakning med flyg. Summan av antalet flygtimmar är den lägsta sedan 2017, vilket beror på att Sverige i år haft betydligt färre dagar med högre brandriskvärden jämfört med de senaste sex åren, säger Jenny Sander, handläggare på enheten för arbete med naturolyckor och klimatanpassning.
Flygande resurser
En viktig funktion eller förstärkning för kommunal räddningstjänst är flygande resurser. Det handlar då om:
- skogsbrandsbevakning med flyg,
- helikoptrar för brandbekämpning,
- skopande flygplan för brandbekämpning.
Skogsbrandsbevakning med flyg genomförs för att man tidigt ska kunna upptäcka bränder i skog och mark och på så vis bidra till mer effektiva räddningsinsatser. Då kan bränderna släckas redan i ett tidigt skede och hindras från att sprida sig, vilket begränsar egendomsförluster och kostnader för räddningsinsatserna. Dessa flygande resurser kan även vägleda räddningstjänstpersonalen på marken, så att de snabbt hittar till branden.
MSB inriktar och bekostar skogsbrandbevakningen i Sverige medan länsstyrelserna sköter upphandling och regional inriktning.
Bevakning med satellit
Numer hjälper även satelliter till med tidig upptäckt av bränder i skog och mark. Detekterar de en brand skickas automatiskt larm direkt via SOS Alarm till räddningstjänsten. Detta möjliggör tidig upptäckt av ännu fler bränder i glesbygd.
Statistik för 2024
Under 2024 upptäckte flygen för skogsbrandsbevakning i Sverige 44 bränder i skog och mark. Totalt arbetade dessa flygplan drygt 3100 timmar i luften. Flest upptäckta bränder loggades i Östergötland och Norrbotten och flest flygtimmar användes i Östergötland under 2024.
I årets flygtimmar ingår även arbete vid ytterligare sex bränder dit de brandbevakande flygen dirigerats av SOS Alarm för att hjälpa till att lokalisera eller ge överblick över skogsbränder som upptäckts på annat sätt. Det kan röra sig om att hitta källan till ett larm om röklukt från skogen, eller att hjälpa räddningstjänsten hitta bäst väg in till en skogsbrand i oländig terräng.
Observera att justeringar kan komma att ske efter att Länsstyrelserna granskat samtliga rapporter. Siffrorna ska därför ses som preliminära.
Län | Antal bränder som först upptäckts av skogsbrandbevakande flyg (utan dirigering*) | Totalt antal bränder som lokaliserats (inkl. dirigering*) | Flygtimmar (hh:mm, inkl. utbildning och övning) |
Blekinge | 1 | 2 | 89:36 |
Dalarna | 2 | 2 | 193:53 |
Gotland | 0 | 0 | 161:48 |
Gävleborg | 4 | 6 | 205:30 |
Halland | 2 | 3 | 110:30 |
Jämtland | 0 | 0 | 130:54 |
Jönköping | 1 | 1 | 144:54 |
Kalmar | 3 | 3 | 217:36 |
Kronoberg | 3 | 3 | 98:30 |
Norrbotten | 6 | 6 | 139:04 |
Skåne | 1 | 1 | 64:18 |
Södermanland | 3 | 3 | 187:40 |
Uppsala | 5 | 5 | 215:18 |
Värmland | 1 | 1 | 131:36 |
Västerbotten | 1 | 1 | 118:43 |
Västernorrland | 3 | 3 | 166:16 |
Västmanland | 1 | 2 | 110:35 |
Västra Götaland | 1 | 1 | 154:24 |
Örebro | 0 | 0 | 104:08 |
Östergötland | 6 | 7 | 357:52 |
Summa | 44 | 50 | 3103:05 |
* Dirigering innebär att de brandbevakande flygen på begäran av SOS eller räddningstjänst hjälper till att lokalisera eller stötta med annan överblick vid skogsbränder som upptäckts på annat sätt. Det kan röra sig om att hitta källan till ett larm om röklukt från skogen, eller att hjälpa räddningstjänsten hitta bäst väg in till en skogsbrand i oländig terräng. |
Satelliterna upptäckte under 2024 84 okontrollerade bränder, varav 34 okontrollerade bränder i skog och mark. 35 procent av bränderna i skog och mark detekterades av satelliterna före att något annat larm inkom till SOS Alarm.
Fakta: skogsbrandsbevakning med flyg och satellit, helikoptrar och skopande flygplan – vad är vad?
Skogsbrandsbevakning med flyg
Uppgiften är att upptäcka bränder i skog och mark genom bevakning från luften. Flyget kan också vägleda räddningstjänstens insatspersonal på marken om terräng och vegetation är svåråtkomlig. Flygplan för skogsbrandsbevakning arbetar på uppdrag av respektive länsstyrelse. Länsstyrelserna ansöker om medel från MSB för att kunna bedriva arbetet.
Satellitdetektion av bränder
Satellitdetektion används för att tidigt upptäcka och positionera skogsbränder och är ett viktigt komplement till skogsbrandbevakande flygen. Satellitdetektionen är sedan 2022 driftsatt direkt i samhällets sammanhållna larmkedja så att kommunala räddningstjänster får in dem som larm direkt via SOS Alarm. Satellitdetektionen utförs av SMHI på uppdrag av MSB.
Helikoptrar för brandbekämpning
När bränder i skog och mark har upptäckts kan räddningstjänstens insatspersonal behöva förstärka släckningsarbetet med helikoptrar som angriper branden från luften. MSB har helikoptrar i beredskap för att ska kunna stötta kommunal räddningstjänst och för att man ska kunna släcka eller begränsa bränderna i ett tidigt skede. Detta stöd har funnits sedan sommaren 2019.
Skopande flygplan för brandbekämpning
När bränder i skog och mark har upptäckts kan räddningstjänstens insatspersonal behöva förstärka släckningsarbetet med skopande flygplan som angriper branden från luften. MSB har skopande flygplan i beredskap för att de ska kunna stötta kommunal räddningstjänst och för att man ska kunna släcka eller begränsa bränderna i ett tidigt skede. Skopande flygplan har kapacitet att fälla en större mängd vatten än en helikopter. Detta stöd har funnits sedan sommaren 2020. De fyra flygplanen utgör en resurs inom EU:s civilskyddsmekanism (rescEU) och finansieras till största delen av EU.
Källa: Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB