Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Elfordon kan vara ”tickande bomber” efter översvämningar

Orkanen Milton drog in över land härom veckan som en kategori 3-storm nära Siesta Key, på Floridas centrala västkust. Floridas brandmästare kallar nu elfordon för ”tickande bomber” i översvämningar efter orkanen Milton.

Som förberedelse inför orkanen Milton varnades invånare och räddningspersonal för en alarmerande brandrisk med litiumjonbatterier, elbilar samt hybrid- och bränslecellsfordon, enligt ett uttalande från Floridas brandmästare.

Brandmästarens varning kom efter att tidigare incidenter med översvämningsvatten fått elfordon att fatta eld. Tjänstemän i Florida har bekräftat 48 bränder i litiumjonbatterier relaterade till stormfloden från orkanen Helene, varav 11 involverar elbilar. Dessutom inträffar batteribränder timmar och till och med veckor efter att elbilar är nedsänkta i saltvatten, varnar federala tjänstemän.

Batterier med högre energi och fler celler löper större risk att gå sönder enligt en rapport från CBS News Innovation Lab.

Det finns många saker att förhålla sig till och ha kunskap om. Samtidigt gäller det för berörda att förebygga för att undvika flera skador än på den skadade elbilen, säger Bo Ericsson på Fordonsjuristen.

Orkanen Ian 2022 orsakade olika grader av skador på mellan 3 000 och 5 000 elbilar i Florida, där 600 fordon ansågs vara en totalförlust och 36 fordon började brinna, enligt National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA). I flera fall bröt branden ut medan de drabbade elbilarna bogserades på sina släp eller bärgningsbilar, uppgav myndigheten i en rapport från 2022.

I en rapport från NHTSA 2021 konstaterades att en termisk incident kan ske om elbilen har varit sänkt i vatten och därmed skapa en farlig situation, inte bara för blåljuspersonalen och bärgaren utan även för verkstadspersonalen.

Med hänvisning till den ökade risken för elbilsbränder efter vattenskador, mejlade Försäkringsbolaget Geico sina försäkringstagare där man rekommenderade bilägare att leta efter skyddade parkeringsplatser. Ägare bör flytta sina elbilar till högt belägna platser där deras fordon löper mindre risk att översvämmas, skrev Geico. Efter stormen bör elbilar som översvämmats av saltvatten flyttas bort från bostäder till säkra platser för att undvika olyckor.

Dafo Vehicle Fire Protection och Fordonsjuristen genomförde nyligen en informationsinsats om den skadade elbilens resa från olycksplats till skadeverkstad. Utmaningarna är flera och deltagarna på webbinariet var skadeverkstäder, kommuner, försäkringsbolag och bärgare.

Återigen påminns vi om att ny kunskap krävs för att kunna hantera det skadade elfordonet och hur vi bör agera med tanke på alla berördas olika förutsättningar, säger Tommy Carnebo. Det är orsaken till att vi nyligen släppte Råd och rekommendationer förhantering av skadade elfordon*, säger Bo Ericsson.

Tips om din elbil eller hybrid är översvämmad:

  • Brandvarnare är alltid att rekommendera i utrymmen där elfordon laddas, de bör vara sammankopplade med en enhet i boendedelen för tidig upptäckt.
  • Fordon räknas som vattenskadade när vattennivån har nått upp över hjulen. Då har det bildats sådant vattentryck att det går att misstänka att vatten trängt in i batteripacket.
  • Lämna alla fönster och/eller dörrar öppna för att tillåta eventuella brandfarliga gaser att ventileras från passagerarutrymmet.
  • Om fordonet förvaras inomhus och kan flyttas, flytta det till en plats utomhus. Om fordonet inte kan flyttas, försök att hålla förvaringsutrymmet öppet och ventilerat.
  • Koppla ur om elbilen står på laddning och försök inte ladda fordonet.
  • Undvik kontakt med högspänningsbatteriet, särskilt om ett fordon visar tecken på ett skadat eller överhettat HV-batteri.
  • Följ tillverkarens rekommendationer för ditt specifika fordon.

Källa: Fordonsjuristen

Bild: Genrebild. Foto: Richard Hopkins