Under 2023 utsattes 6,9 procent av svenskarna för försäljningsbedrägerier, vilket är den högsta siffran någonsin. Även kort- och kreditbedrägerierna ökar. Det visar ny statistik från Brottsförebyggande rådet.
– Försäljningsbedrägerier har ofta planerats så omsorgsfullt att vem som helst kan bli lurad. Därför bör man förhålla sig kritiskt till alla överraskande samtal, meddelanden och erbjudanden som är det minsta tvivelaktiga. Varningstecken är om erbjudandet låter för bra för att vara sant, endast gäller en mycket kort tid och kräver att man svarar direkt eller innehåller skrivfel eller dåligt språk, säger Nadja Forsman, chefsjurist på HELP Försäkring.
Brottsförebyggande rådet (BRÅ) genomför årligen den Nationella trygghetsundersökningen (NTU). Av årets nysläppta rapport framgår att 6,9 procent av svenskarna under 2023 utsattes för försäljningsbedrägerier, vilket är den högsta siffran någonsin. Motsvarande siffra för 2022 var 6,1 procent.
Statistiken visar också att även kort- och kreditbedrägerierna har ökat. Under 2023 utsattes 4,3 procent av befolkningen för kort- och kreditbedrägerier, vilket kan jämföras med 3,7 procent 2022.
– Den som råkar ut för ett kort- eller kreditbedrägeri bör omgående spärra sina kort och id-handlingar. Och för alla typer av bedrägerier är det viktigt att göra en polisanmälan. Om man har en juristförsäkring via ett fackförbund, försäkringsbolag eller telekombolag så kan man vid vissa typer av bedrägerier också få kostnadsfri juristhjälp för att bättre kunna hävda sin rätt, säger Nadja Forsman, chefsjurist på HELP Försäkring.
Oron för bedrägerier på internet ökar också, enligt Brå:s rapport. Hela 38 procent av svenskarna har under det senaste året ganska eller mycket ofta oroat sig för att utsättas för bedrägerier på internet eller helt avstått från att göra det på grund av oro. Det kan jämföras med 35 procent föregående år.
– Det finns befogade skäl att oroa sig för bedrägerier på nätet, men det går att minska risken att bli utsatt. Till exempel ska man aldrig lämna ut sina konto- och kortuppgifter eller sitt lösenord till BankID över telefon eller mejl. Man bör också kontrollera sina kontoutdrag ganska ofta, för att upptäcka eventuella obehöriga transaktioner, säger Nadja Forsman.
Källa: HELP Försäkring
Foto: HELP Försäkring