Allt fler väljer att äta färsk svensk kyckling. Sedan mätningarna började har även andelen som svarar att man äter färsk kyckling varje vecka ökat långsamt över tid. Även de som anger att de köper kyckling varje vecka ökar långsamt över tid. Dessutom anser en klar majoritet av svenskarna och framför allt kvinnor att kyckling är gott, hälsosamt och tillför bra protein. Det visar Svensk Fågels årliga konsumentundersökning som genomfördes under augusti 2024.
– Det är glädjande att vårt jobb med att ta fram hållbar mat till svenska folket uppskattas. Att allt fler svenskar känner till att svensk kyckling är hälsosamt och tillför bra protein, det visar att kyckling är en viktig råvara nu och i framtiden, säger Maria Donis, vd Svensk Fågel.
Undersökningen visar att ursprunget och att kycklingen är svensk är viktigt för konsumenterna (över 70 procent anger detta). Främsta skälet till att välja svenskt är att stödja den svenska bonden och därmed svensk livsmedelsproduktion. Även faktorer som tryggt och låg användning av antibiotika samt bättre djuruppfödning är viktiga skäl till att välja svenskt. Sedan 2022 är även priset en avgörande faktor vid val av kyckling i butiken. Det avspeglar det tuffa ekonomiska läget i Sverige och världen.
– Vi bönder jobbar dygnet runt, året om med att ta fram bra mat till svenska folket. Just nu är det höstbruk och jag sår vete som ska bli foder till våra kycklingar. Vi har lagt ned mycket resurser på att ha ett eget kretslopp på gården och det känns bra att det uppskattas av konsumenterna, säger Ulrik Helgstrand, kycklingbonde från Sörmland och ordförande i Svensk Fågel.
När det gäller skolmaten så anser svenska folket att just kycklingen är det viktigaste livsmedlet som ska vara svenskt. Samtidigt visar undersökningen en svag ökning över tid att skolmaten inte får kosta för mycket.
Undersökningen visar på fortsatt hög kännedom för Svensk Fågels blågula kvalitetsmärke, den Gula Pippin. Hela 94 procent känner till Svensk Fågel varav närmare 70 procent mycket eller ganska väl och nästan lika många (65 procent) anger att de har ett högt eller mycket högt förtroende för märkningen.
– Svensk Fågels kvalitetsmärke, är ett hjälpmedel för svenska konsumenter att göra rätt val i butiken och inte bli lurade. I synnerhet när det förekommer produkter som försöker snylta på svenska bönders mervärden med hjälp av svenskklingande namn på förpackningar, säger Maria Donis.
Fakta om undersökningen
Ipsos har på uppdrag av Svensk Fågel genomfört en konsumentundersökning om kyckling. Studien har genomförts årligen sedan 2012. 1 079 intervjuer genomfördes under perioden 5–7 augusti 2024. Ansvarig för undersökningen: Heléne Hedlund-Johnsen
Källa: Svensk Fågel
Foto: Leanna Myers