Genom att omvandla restprodukter till god och hälsosam mat visar det svenska livsmedelsbolaget The Green Dairy vägen till ett mer hållbart och cirkulärt livsmedelssystem. Den 8-10 augusti kommer festivalbesökare på Way Out West ha möjlighet att njuta av framtidens mat, då serveras en burgare gjord på rester från havredryck för första gången.
Restprodukter från livsmedelsproduktion har länge varit en utmaning för livsmedelsindustrin. Enligt en studie från Jordbruksverket (2023) genereras stora mängder restprodukter inom livsmedelsindustrin som ofta blir djurfoder eller avfall. Studien visar att 20 till 50 procent av dessa råvaror har potential att omvandlas till livsmedel. Det växtbaserade livsmedelsbolaget The Green Dairys satsningar på innovation och forskning har lett fram till världens första pilotanläggning för torkning av restmassa, vilket har gjort det möjligt att tillverka mat av restprodukter. I ett första steg har The Green Dairy tagit fram en vegoburgare av restprodukten ReOat® från havredryck, vilket gör dem till den första cirkulära havredrycksproducenten.
Way Out West är känt för sitt starka fokus på hållbarhet och är en förebild för musikfestivaler världen över. Som den första festivalen i Sverige att KRAV-certifieras, utesluta komjölk och kött samt den första musikfestivalen i världen att certifieras med ISO 20121, tar de nu ytterligare hållbarhetskliv genom att servera The Green Dairys vegoburgare gjord på restprodukten ReOat® på sommarens festival. Burgaren kommer inte att produceras för försäljning i butik utan serveras endast på Way out West som ett exempel på hur man nu kan använda restprodukter för att skapa framtidens cirkulära mat.
– Vi är stolta över att vår burgare gjord på ReOat® serveras på Way Out West. Den är ett konkret exempel på hur vi kan omvandla restprodukter till god näringsriktig mat, mätta fler människor och samtidigt ha en lägre påverkan på vår planet. Vi har som mål att skapa ett mer cirkulärt livsmedelssystem där ingen del av råvarorna behöver gå till spillo. I vår cirkulära produktionsmodell används alla högkvalitativa ingredienser vilket resulterar i mat med komplett proteinprofil och högt fiberinnehåll. Genom samarbetet med Way out West visar vi allmänheten hur gott framtidens mat kan smaka, säger Catarina Englund, VD på The Green Dairy Innovation.
– Vi är glada över att samarbeta med The Green Dairy och erbjuda våra besökare den otroligt goda burgaren. Det är ett viktigt steg för oss att fortsätta vår resa mot en ännu mer hållbar festival och samtidigt ge våra besökare en fantastisk matupplevelse. Vi jobbar gärna med företag i framkant och ser fram emot att se hur innovationer som denna kommer att förändra livsmedelsindustrin, säger Patrick Fredriksson på Way Out West.
Leder satsning på fler cirkulära livsmedel
The Green Dairy har nyligen rekryterat nya VD:n Johan Girdo med gedigen erfarenhet från internationella och ledande befattningar, inte minst inom livsmedelsbranschen. De senaste tio åren har Johan Girdo varit med och byggt upp världens främsta konsumentvarumärke inom växtbaserade mejeriprodukter, Oatly, senast i rollen som operativ chef för verksamheten i EMEA.
– Branschen har länge försökt hitta sätt att ta vara på sina rester för att skapa en mer cirkulär livsmedelsproduktion. Restprodukter som går till djurfoder eller bränns som biogas tjänar ett syfte men löser inte problematiken kring ett cirkulärt livsmedelssystem som måste mätta fler människor på sikt. Vår satsning på forskning och innovation har lönat sig och vi är nu redo att skala upp och investera i en fullskalig process. Vi hoppas att vår cirkulära produktionsmodell är en inspiration för branschen i stort och vi samarbetar gärna med andra livsmedelsaktörer för att ta fram framtidens livsmedel. Genom att ta vara på rester i produktionen kan vi mätta fler, minska miljöpåverkan och öka företagens lönsamhet, säger Johan Girdo, VD på The Green Dairy.
Källa: The Green Dairy AB
Foto: The Green Dairy AB