Enligt EU:s lagstiftning ska fordonstillverkare göra den information som behövs för reparation och underhåll av de fordon som de tillverkar tillgänglig för oberoende operatörer, inklusive reparatörer, reservdelsdistributörer och utgivare av teknisk information.
Det anser man på den tyska branschorganisationen för oberoende fordonsdelsgrossister – Gesamtverband Autoteile-Handel – att Scania inte gjort. Därför tog man saken vidare till en tysk domstol.
Gesamtverband Autoteile-Handels anmälan nådde sedan EU-domstolen som den 9 november meddelade sitt beslut:
EU-domstolen anser att en fordonstillverkare är skyldiga att ge tillgång till all information om fordonsreparationer och underhåll. Den informationen behöver inte nödvändigtvis göras tillgänglig genom ett databasgränssnitt som tillåter automatisk sökning med nedladdning av data. Formatet måste dock lämpa sig för direkt elektronisk användning.
EU-domstolen slår också fast att fordonstillverkarna är skyldiga att upprätta en databas som ska omfatta information om delar som kan ersättas med reservdelar. Det ska vara möjligt att söka information i den databasen med hjälp av fordonets identifikationsnummer eller uppgifter som exempelvis fordonets motoreffekt. Domstolen påpekar att fordonsidentifikationsnumret måste finnas med i databasen.
Källa: SBF, Sveriges Bildelsgrossisters Förening
Foto: Pierre Kjellin