Den 29 april-1 maj pågår eCarExpo, mässan för alla elbils-älskare. På mässan kan man prova på de senaste innovationerna i teknikens framkant när det gäller elbilar, laddstationer, laddboxar och besöka några av Sveriges största elproducenter.
Skellefteå kraft är producent av elkraft och elnät. Produktionen är till största del i norra Sverige och producerar förnybar el från norrlänsk vattenkraft och vindkraft. Deras samarbete med Charge Amps som är den smarta laddnings lösningen för elbilar har gått med bravur. På mässan där Anton Öhman visar hur Skellefteå krafts laddboxar går till vid hemmabruk och laddstationer för större anläggningar.
Charge Amp Halo laddbox har en ip-klassning på IP 66 som är ett högt värde och har en god säkerhetsmarginal för elbilar i nordiskt klimat som kan vara avgörande vid kalla nätter. Laddboxen är tillverkad av återvunnen aluminium och har två uttag för den som har två bilar hemma och vill ladda sin bil med dubbel direkt på 20 kWh. Med laddstationen Amp Halo medföljs ett schuko-uttag som gör att du kan använda motorvärmare och ladda din el-cykel. För bästa laddning av bilen är att man värmer upp batteriet till 20 grader
Den större laddboxen på 150 kWh är gjord för större anläggningar och är kopplad till en molntjänst.
Laddassistans är en bärgningsfirma för elbilar som har öppet alla dagar om året. Den finns mobilt arrangerad med containrar vid stora evenemang t ex vid större helger när man åker skidor i Åre.
Xpeng 2, den flygande 2-sitsfarkosten, blir den femte generationens multihelikopter av eVTOL-farkoster sedan 2013. Modellen av eVOLT, som står för Electric Vertical Take Off and ladning, vilket innebär att den flyger och landar vertikalt och kan stå stilla i luften. Xpeng 2 har en vikt på 560 kg och består av ett material som är tillverkat av kolfiber. Du svävar fram i farkosten med åtta stycken propellrar som liknar mycket en drönare i större format. Den har ingen styrenhet vilket betyder att man endast trycker på en knapp som transporterar dig till längs bestämda rutter från punkt A till punkt B. Xpeng 2 visas för första gången i Europa och har satsat på att infrastrukturen skall bli verklighet inom 10 år. Enligt Xpeng har den gjort 15000 säkra flygningar med en flygtid på 35 min och kan flyga upp till 500-700 meters höjd från marken. År 2024 planeras den 6:e generationen eVTOL bli färdig som kommer att göra transporter både på land och i luften.
Det finns ett projekt Sverige som kallas för projekt Elis, där batteritillverkaren Northvolt har som mål att Skellefteå airport skall bli till en hub för flygande farkoster. Luftpendling till och från Skellefteå med eVolt-farkoster och elektriska flygplan. Northvolt planerar att flyga eVolt-flygplan i december 2022. Gentemot en 30 min bilfärd på land är det betydligt mer tidseffektivt att flyga på 8 minuter. Northvolt har 100 procent grön el och anpassar farkostens hållbarhet vid utmanande klimatförhållanden som i norr med temperaturer på -24 grader.
Audi
Audi A6 Avant e-tron med både bakhjuls- och fyrhjulsdrift presenterades på mässan. Det är en till 95 procent klar konceptbil. Avant har funnits i 45 år. Bilen är nu en helt eldriven kombi på 800-voltssystem, 100 kWh batteri som passar bra för familjen. Plattformen PPE, premium platform electronic, är en elbilssatsning för storbilsklassen som kommer utöka laddningskapaciteten på 270 kW för Audis elbilar.
Enligt Audis klimatmål för år 2026 kommer det endast tillverkas elbilar på marknaden och med IONITY kommer det finnas 7000 snabbladdningspunkter.
KIA
Den nya elbilen EV 6 GT med en uppdatering på 585 hk med två elmotorer på 430 KW och 740 Nm och sportstolar med utökat sidostöd. Den har en toppfart på 260km/h och kan dra 1800kg, t ex om man har husvagn. Större bromsar, högre hästkrafter och ratten har en lime knapp. Crossover med en hjulbas som är stor och har kort överhäng fram och bak.
KIA Niro EV är Sveriges mest sålda elbil och är till 86 procent tillverkad av återvunnen plast. 2720 cm lång och med bagage utrymme på 495 liter, som därmed är större Audis, och har utökat sin räckvidd med åtta km till 463 km. Framhjulen dras på 204 hk och har en starkt batterikraft på 64.8 kW h. Batteriet kan laddas på 45 min och för att utöka maximala effekten på laddning så värmer man upp det till 21 grader, Niro EV har en trunk på 20 liter där det finns en adapter som gör att bilen kan användas som strömkälla. Man kan t ex ladda sin elcykel ute i skogen eller varför inte värma upp sin mat i en mikrovågsugn.
Polestar O2 är en konceptbil som hade sin premiärvisning för allmänheten med en fantastisk design och med klimatanpassning för netto-noll koldioxidutsläpp och av en enkelhet som fördelar energin på det mest effektivaste sett med Airdynamics. Med en enkel knapptryckning kan du skicka ut en en drönare som finns i bakluckan och som följer dig vart du vill och kan ta fina bilder på din bil uppe från luften.
Easee är norskt bolag som producerar laddboxar och elbilsladdare. Laddboxen kostar 6345 kr och då är installation inkluderat. EV-laddaren är som en liten tvålhållare med en betydligt finare modelär design som möjliggör laddning för alla slags elfordon, allt från luftfarkoster till båtar och bilar och skall vara lätt att installera med 22 kW och open source-lösning som gör att företag kan bygga egna styrenheter. Möjliggör att skala upp sin laddningskapacitet och hantera hundratals elbilar utan att behöva uppgradera sin befintliga infrastruktur på ett enkelt sätt, och det skall inte spela någon roll vilket elnät man använder, eller elbil eller vart du bor. Med en equalizer som används som en lastbalanserare kan man på ett effektivt sätt se hur laddningen skall hanteras så man kan ha flera apparater igång samtidigt. För hemmabruk används 32 ampere esim 4G men för större fastigheter kan man använda sig 80 ampere med en laddserie på 100 stycken. Ease DC genom en skalbar likströmenhet som är för snabbare laddning längst vägen och möjliggör 10 likströmsladdare per anläggning. Ett globalt energinätverk via molnet.
Foto: Thomas Persson/PP-Press