På torsdagsmorgonen öppnade Elbilsmässan eCarExpo i Stockholm för första gången på några år. Den förra gick av stapeln innan någon hade hört talas om corona och Covid-19, så den här är efterlängtad och presenterar många nyheter.
Det finns många modeller att provköra på mässan och många är mer eller mindre futuristiska.
Vi på Aftonkuriren provkörde en BMW i4. Till att börja med hade vi problem med lista ut hur vi skulle få ur parkeringsbromsen. Men när det väl var löst det så är det lätt. Sedan gav vi oss ut på motorvägarna runt Solna. Tyvärr så var det mitt i rusningstrafiken så vi kunde inte testa accelerationen fullt ut. Men vi fick känna på kortare sträckor att det var tryckas-bakåt-i-stolarna-acceleration, fast med en liten fördröjning. En bra funktion i tät trafik är att man kan trycka in en knapp så anpassar sig bilen efter trafiken framför, ytterligare ett steg mot en självkörande bil. Men man måste hålla minst en hand på ratten än så länge. En annan bra funktion är elektrisk dragkrok som man kan fälla in och ut. Och taklucka är en trevlig bekvämlighet med allt varmare somrar. Knappen till den sitter i taket bakom backspegeln, bredvid SOS-knappen. Men numera går det inte att trycka på den av misstag. Efter problem i början av 2000-talet med att folk kom åt den av misstag så har de nu designat om den så att men inte ska kunna trycka på oavsiktligt. Men om man ändå skulle lyckas med det så kopplas man inte direkt till SOS numera utan till BMW som kopplar samtalet vidare till larmcentralen om det skulle behövas.
För att kontrollera vilken hastighet man kör i så behöver man inte ta ögonen från vägen. Siffrorna syns, förutom på hastighetsmätaren på instrumentbrädan som vanligt, i luften framför föraren utan att för den skull störa sikten. Bredvid siffrorna ser man vilken hastighetsbegränsning som råder på den väg man är på. Vad landar priset på då? Cirka 760 000 kronor.
Foto: Tobias Dahlén / Sweden Photo Passion