Klassisk retorik handlar om att skriva ett bra övertygande tal. Men ett lyckat framförande handlar inte bara om att ha skrivit ett bra tal utan det krävs lite annat också. Det är det som den här boken handlar om.
”Den personliga retoriken” är en nyligen utkommen bok av retorikcoachen Heléne Hedqvist. Heléne Hedqvist driver sedan 2012 Retorikstudion. Innan dess läste hon retorik på Södertörns Högskola. Dessutom har hon gått på Calle Flygare Teaterskola. Efter två år där sökte hon in på Lee Strasberg Theatre Institute i New York. 1998 tog hon examen där och jobbade sedan med teater och film i USA i ett år. Det här är hennes första bok. Hon säger att den har ”legat och puttrat i fyra år”. När hon först presenterade idén för Bertil Ekerlid på Ekerlids förlag var han tveksam. Han tyckte att det redan finns så många böcker om retorik. Men hon lyckades övertyga honom om att det här var någonting speciellt. Vanlig retorik, eller klassisk retorik, handlar bara om hur man använder ord för att bygga upp ett övertygande tal, vilket så klart är viktigt nog. Men för att göra ett bra framträdande räcker det inte med att ha ett bra manuskript, du måste också kunna framföra det på ett sätt som väcker publikens gillande. De måste gilla att lyssna på dig och bli övertygade. Vad hjälper det att ha skrivit det perfekta talet om du vid framförandet är så nervös att du inte vågar lyfta blicken från papperet? Det är här som den personliga retoriken kommer in, som ett komplement till den klassiska retoriken. Så Helénes utbildning inom både retorik och teater passar in utmärkt. Boken handlar om hur ditt framförande påverkas av yttre saker, så som ditt tonfall, gester, kroppsspråk och dylikt och som man måste tänka på när man ska hålla ett tal eller en presentation.
Boken är främst tänkt för folk inom företagsvärlden som ska hålla anföranden. Ekerlids är ett förlag som är specialiserade på affärslitteratur även om de också gett ut en bok om ”Fotbollens galnaste ögonblick”. Men ”Personlig retorik” är en bok som kan passa alla som någon gång måste tala inför en grupp människor. Till exempel om du ska hålla tal på fest eller om du är uppfinnare och ska övertyga en grupp skeptiska riskkapitalister att satsa pengar på just ditt företag. Eller ungdomar som drömmer om en karriär som programledare eller youtuber. Youtubern Ben Mitkus har varit inne på det att som youtuber räcker det inte med att bara stå och prata rätt upp och ner. Du måste agera också, göra någonting.