Med tanke på debatten om utsläpp, vilka är de bästa råden till den som överväger att köpa en ny dieselbil?
– Det är alltid viktigt att se till de egna behoven. Dieselbilen har flera fördelar och kan ändå bli det bästa valet. Lås inte fast dig vid att motorn måste drivas på fossilt bränsle. Syntetisk diesel, HVO, blir allt mer efterfrågat och sannolikt kommer alla nya dieselbilar behöva tåla det bränslet för att kunna säljas framöver. Ställ krav på det redan idag ifall du är spekulant på en ny dieselbil.
Vad gäller för dem som har en dieselbil idag, är det bäst att sälja den på en gång?
– Nej. Det finns inget som pekar på ett omfattande dieselförbud. Svenska myndigheter kommer precis som tyska myndigheter att behöva kräva att tillverkarna fixar utsläppen så att bilarna bara släpper ut det som lagen tillåter. De flesta bilar som rullar idag har hunnit bli gamla eller skrotats när vi ska vara fossiloberoende år 2030. Redan idag har äldre smutsigare dieselbilar skyhög skatt vilket har gjort att intresset för att köpa en sådan är mycket lågt.
Vilka alternativ finns för att köra mer klimatvänligt även på en begränsad budget?
– Eftersom elbilen är för dyr i inköp för de flesta så är både biogas och etanol viktiga alternativ, och här finns även begagnade bilar att fynda bland. Regeringen har aviserat nya skatter både på bränslen (Bränslebytet) och bilar (Bonus-Malus) som gör att biobränslen blir fördelaktiga framöver. Med tanke på det är det svårt att förstå varför biltillverkarna inte presenterat fler nya etanol- och biogasbilar. Dessa är förutom elbilar tveklöst det bästa valet, även för den som köper nytt.
Vilket är det sämsta alternativet med tanke på omställningen till fossilfria bilar?
– Att köpa en ny bensinbil. Om bilen inte kan drivas på alternativa bränslen är risken stor att den blir hopplöst ute redan om några år, i takt med att fler och fler ställer om. Idag finns det inga alternativa bränslen till bensinmotorn. Det kan vara bra att tänka på det redan idag. Även om det kommer att gå att köra med bilarna under många år framöver skadar det inte att vara tidigt ute och klara sin del av omställningen före alla andra. Biltillverkarna tvingas sannolikt anpassa bensinbilarna till etanol eller biogasdrift för att de ska kunna säljas.
Källa: Motormännen