Ruben Östlund tilldelades i kväll, det finaste priset i filmvärlden – Palme d’Or eller Guldpalmen, för sin omtalade film The Square på den 70-årsjubilerande Cannes filmfestival. Det är 25 år sedan den prestigefulla palmen gick till en svensk film, 1992 mottog Billie August priset för Den goda viljan.
Regissören och manusförfattaren Ruben Östlunds satiriska drama The Square med bland andra Claes Bang, Elisabeth Moss, Dominic West, Christopher Læssø och Annica Liljeblad i rollerna har varit omtalad sedan de första visningarna i början av Cannes filmfestival. The Square är Östlunds fjärde långfilm som deltar i Cannes efter Turist (2014), Play (2011) och De ofrivilliga (2008), men den första som tävlat om det finaste priset av dem alla: Guldpalmen.
– Fantastiskt! Historiskt! Jag är så glad å Rubens och hans teams vägnar. Rubens filmer är en blandning av sociala experiment och litterär idétradition, och i den skärningspunkten är han extraordinär, inte bara i Sverige utan i världen. Dessutom får hans filmer publiken att känna sig obekväm – på bästa möjliga sätt. Om svenskarna badar i fontänen på Sergels torg för att hylla det svenska ishockeylandslaget, hur ska vi då hälsa det här filmteamet välkomna tillbaka till Sverige? säger Pia Lundberg, chef för utlandsenheten på Filminstitutet.
The Square har premiär på svenska biografer över hela landet den 25 augusti och distribueras av Triart Film. Filmen produceras av Erik Hemmendorff för Plattform Produktion och har fått stöd av Filminstitutets tidigare långfilmskonsulent Magdalena Jangard. Den säljs internationellt av Coproduction Office.
Filmen har redan sålts till ett 50-tal länder – däribland USA, Storbritannien, Frankrike, Brasilien, Kina och Ryssland.
The Square är ett träffande satiriskt drama som speglar vår samtid – om gemenskap, civilkurage och den välbeställda människans behov av självcentrering i en allt osäkrare omvärld.
The Square följer upp Ruben Östlunds sexfaldigt Guldbaggebelönade Turist som bland annat tilldelades Prix du Jury i sektionen Un Certain Regard på Cannes filmfestival 2014 och blev Golden Globe-nominerad för Bästa icke-engelskspråkiga film.
Några press-citat om filmen:
“What a warm, smart, splendidly humane film this is” The Guardian
“An original, visceral, uncomfortable and essential viewing experience” Screendaily
“What’s perhaps most impressive about Ostlund’s evolving style as a filmmaker and social commentator is his compulsion to enrich every scene he creates with a multitude of tones and nuances across the serio-comic spectrum.” Hollywood reporter
Källa: Svenska Filminstitutet / Swedish Film Institute.