Hur långt kan man pusha sin kropp för att nå ett uppsatt mål? Peter Öster är en 40-årig pappa från Göteborg som tränar sex pass i veckan och själv ser sig som en vältränad elitmotionär.
Men det var innan han träffade Eddy Bengtsson, dubbel OS-deltagare i brottning och MMA-fighter.
I serien ”Supercoachen och jag – vägen till VM” får vi under fem veckor följa Peter Östers kamp för att komma så bra tränad som möjligt till OCR World Championship i Kanada. Supercoachen Eddy Bengtsson pressar Peter till yttersta gränsen genom brutal träning och hårda krav.
– Det har varit fantastiskt roligt och lärorikt och jag har själv lärt mig en helt ny gren i OCR (obstacle course racing). Vi hittade tidigt ett bra koncept för Peter och hans träning och han utvecklades väldigt mycket under resan, inte minst när det gäller kost, sömn och inställning till träning, säger Eddy Bengtsson.
Med sin bakgrund i brottningen lade Bengtsson upp ett stenhårt träningsschema för Peter och redan i första avsnittet får Eddy plocka av sin adept när han är på väg att kollapsa.
– Målet med passen var att jag skulle pressa Peter så hårt jag bara kunde. Jag är dock lite besviken på att jag inte fick honom att kräkas någon gång (skratt). Brottarfys är originellt och det finns inget annat att jämföra med. Du kan fråga alla som testat och de kommer att svara att den är det jobbigaste, men samtidigt mest mångsidiga träningen som finns, säger Eddy Bengtsson.
Just att ge allt vid varje träning är det viktigaste enligt Eddy och något som han lade stor vikt vid under programinspelningen. Som gammal elitbrottare vet han att det inte finns några genvägar till toppformen.
– Problemet som vanliga motionärer har är att de aldrig pressar sig till max. Visst, du kan hålla igång musklerna på en viss nivå, men vill du utvecklas måste du ta ut dig varje pass. Det ska göra ont som fan.
Supercoachen och jag – vägen till VM” ses på webbsidan Dplay med start på måndag den 14 november.
Discovery Networks Sweden ägs av Discovery Communications (Nasdaq: DISCA, DISCB, DISCK) som är världens största mediaföretag inom nonfiction och som via 155 tv-kanaler når över 3 miljarder tittare i drygt 220 länder och territorier.
Källa: Discovery Networks Sweden.