Från och med idag får alla Telenors privatkunder tillgång till den kostnadsfria tjänsten Nätfrid. Nätfrid är en tjänst som ska hjälpa personer att ta bort oönskat material på nätet genom en hjälplinje och digitala guider. Telenor satsar miljoner på att utveckla tjänsten som är en del i arbetet med att öka tryggheten på nätet för barn och unga.
Nätfrid ska genom tips och guider hjälpa personer att skydda sig och få kontroll över sin tillvaro på nätet. Det kan handla om hjälp med hackade konton eller oönskat och kränkande innehåll som trakasserier, bilder, videoklipp och falska profiler.Om man inte har möjlighet att genom guiderna lösa sitt problem på egen hand kan man ringa Nätfrid för att få personlig hjälp. Telenor kan driva ärendet för att göra processen så smidig som möjligt.
– Nätfrid finns för att ingen ska behöva vara rädd när man är ute på internet. Det fungerar lite som första hjälpen för att ingen ska behöva utsättas för trakasserier eller se sina privata foton och personuppgifter publicerade på fel plats. Vi vill värna om våra kunders integritet. Det är också viktigt man känner till de rättigheter och skyldigheter som man har på internet och att man tänker sig för en extra gång, säger Lina Sundqvist, ansvarig för kundtrygghet och analys på Telenor.
Nätfrid är en kostnadsfri tjänst för alla privatkunder hos Telenor, som är den första telekomoperatören i Sverige att erbjuda denna typ av tjänst.
– Vi har nått en period i internets livscykel där vi nu ibland vill få bort saker snarare än att ladda upp mer. Att få ett konto kapat eller hitta oönskat material på sig själv eller någon anhörig på internet är obehagligt, och det är många som inte vet hur man ska gå tillväga för att få bort det. Samma situation kan uppstå om man själv har laddat upp något man sedan ångrar. Det finns alltid en vilande oro i; kan det hända mig – och vad gör jag då? Nätfrid är en tjänst i tiden som jag tror kommer hjälpa människor, säger Kristina Axén-Olin styrelseordförande på Surfa Lugnt.
Nätfrids tips – så skyddar du dig i sociala medier
Ge aldrig ut ditt lösenord – upprätta gärna säkerhetstilltag (exempelvis tvåstegs-inloggning) på de nätsidor där detta är möjligt. På till exempel Facebook och e-mailkonton kan du göra detta.
Använd svåra lösenord. Lösenorden ska inte vara självklara, använd gärna en kombination av bokstäver, siffror och tecken.
Var försiktig med att ge ut för mycket information om dig själv. Exempelvis vart du bor, vilken skola/jobb du har, e-postadress eller bilder av dig. Om du önskar att dela denna information rekommenderas det att du begränsar din profil till enbart vänner och bekanta.
Lägg inte ut bilder på personer som inte har godkänt det. Detta kan vara en straffbar handling och du kan riskera att bli polisanmäld, få böter och i värsta fall bli straffad.
Använd internet med vett! Många arbetsgivare använder internet för att få upplysningar om dig.
Tänk dig för innan du laddar ner gratis filer och innehåll. Detta kan vara exempelvis filmer, musik, program och spel. Några av dessa filer kan innehålla virus och i vissa tillfällen kan de spionera och övervaka din aktivetet på internet.
Stäng av Cookies och tillåt inte hemsidor att spara ditt lösenord. Om du sparar ditt lösenord på till exempel Facebook och någon annan använder din dator, mobil eller läsplatta kan du bli utsatt och även riskera att oönskade personer finner personlig information om dig.
Om Nätfrid:
Nätfrid är en kostnadsfri tjänst för alla Telenors privatkunder.
Nätfrid ger Telenorkunder:
Tips i förväg
Råd när man hamnat i problem
Handgriplig hjälp vid behov
Källa: Telenor Sverige.