Årets Stora Nolia i Piteå bjöd på nöjda besökare, lyriska utställare och ett arrangemang som hyllats av landsbygdsminister Sven-Erik Bucht.
– Mycket talar för att det genererats värden för en halv miljard på och i anslutning till mässan, säger Tommy Abrahamsson, vd på Nolia AB som arrangerar Stora Nolia.
Tidigare undersökningar har visat att besökarna köper varor och tjänster på Stora Nolia för hundratals miljoner.
– Med tanke på att många utställare ökat sin omsättning från tidigare år med 20-30 procent, och i vissa fall ännu mer, talar mycket för att årets mässa genererat runt en halv miljard kronor. Särskilt om man räknar med det tillskott för besöksnäring och föreningsliv som mässan tillför, säger Tommy Abrahamsson, vd på Nolia AB som arrangerar Stora Nolia.
Han pekar på att Stora Nolia är en motor för hela regionen.
– Vi tillför bland annat värden till regionen genom att ge unga, nya företag en plattform att växa på samtidigt som etablerade företag kan använda Stora Nolia både som en bas för försäljning.
Nolias vd menar att mässan också visat sig vara effektiv som testbädd där det går att dra värdefulla erfarenheter genom det direkta mötet med kunden.
– Allt från husvagnstillverkare, som har världspremiär på sina nya vagnar här, till innovationsföretag som Thermotic AB, som bland annat säljer egenutvecklade flytunderställ, har kunnat använda erfarenheterna från Stora Nolia, säger Tommy Abrahamsson.
Att mässan bygger på samarbeten anser han vara en de stora styrkorna med Nolia AB.
– Vi gillar samarbeten på alla våra mötesplatser och är närmast en del av vårt DNA. Det är både viktigt för att vi kan bidra till att stötta föreningsliv, som bland annat skött parkeringarna och bistått i entréerna, men också höja kvaliteten genom samarbetspartners som Civilförsvarsförbundet, Röda korset och Frösunda assistans. De har sett till att vi haft en vilsecentral, haft räddningskunniga på området och kunna öka tillgängligheten för funktionshindrade. Vi har också haft ett hunddagis som skötts av Hundvis hundskola. Alla dessa samarbeten är viktiga, förklarar Tommy Abrahamsson.
Han vill också framhålla att mässan tagit en rad nya steg i att öka kvaliteten, men också hitta nya målgrupper.
– Vårt mässkoncept Lilla Nolia, där vi riktat oss direkt mot barn och barnfamiljer har varit en succé med bland annat en barnpassning som haft fullt, en pysselkoja som varit väldigt välbesökt och många andra aktiviteter som varit uppskattade, inte minst Tobbe Trollkarl. Sedan har våra två nyheter varit mycket uppskattade inslag. Inte minst Wine and beer tasting, med smakupplevelser inom mat och dryck, men också Stylingtorget, som varit närmast att betrakta som en pop-up salong har helt nya grepp som slagit väl ut.
Men framför allt vill han framhålla att besökarna uppskattat mässa.
– Stödet för Stora Nolia från Norrbotten i allmänhet och Piteå i synnerhet är fantastiskt. Vi håller ställningarna som landets största årliga besöksmässa och jag ser redan fram emot när mässan hålls i Piteå 2018. Men först ska vi göra den bästa mässan någonsin när Stora Nolia går i Umeå nästa år, säger Nolia AB:s vd.
Fakta Stora Nolia:
Stora Nolia är en nio dagar lång folkfest och Sveriges största besöksmässa med cirka 100 000 besökare och 800 utställande företag varje år. Under mässan omsätter besökarna cirka 400 miljoner kronor, vilket motsvarar 44 miljoner om dagen. I år hölls mässan i Piteå.
Nästa Stora Nolia hålls i Umeå 5-13 augusti 2017.
Tidpunkt: 6-14 augusti 2016
Plats: Piteå
Källa: Nolia AB.